Nový obchvat místní kritizují hlavně kvůli hluku.(Ilustrační snímek)

Nový obchvat místní kritizují hlavně kvůli hluku.(Ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Kolínu nový obchvat ulevil, ale hluk trápí lidi v nedalekých Polepech

  • 0
Obchvat Kolína je v provozu necelé tři měsíce a zatím se ukazuje, že jeho největší bolestí je hluk. Stěžují si na něj zejména obyvatelé Polep, kterými vede. Řešení požadují po majiteli stavby, což je stát.

Už dříve měly Polepy k obchvatu připomínky. "Ale projektanti argumentovali hlukovou studií, ve které nebyly limity překročeny, takže nové protihlukové opatření je neobhajitelné. Ale stále hledáme cesty, jak to napravit, aby byl hluk co nejmenší," konstatoval starosta Polep Rostislav Vodička.

Dřív tu bylo podle něj maximálně slyšet nádraží. "Teď se k nám přiblížila doprava, která je hustá a dobře není vyřešeno ani odhlučnění silnice," popsal situaci starosta. 

Mapa nového obchvatu Kolína.

Části silnice jsou podle něj sice obklopeny násypem, ale v jednom místě není zasypaná vůbec. To znamená, že hluková bariéra není úplná.

Za násypem je navíc most přes polepské údolí, kde je protihlukové opatření jen na straně ke Kolínu. "To funguje jako stěna, od které se odráží hluk směrem k nám," uvedl.

Už vyzval občany, aby zmapovali lokality, které jsou zasažené hlukem, a aby vytipovali období, kdy by mohlo dojít k měření hluku.

"Sbíráme podklady a možná ještě uspořádáme setkání. Ne každý chce něco psát a posílat," uvedl starosta. Na základě toho pak budou urgovat Ředitelství silnic a dálnic.

Řidiče trápí i křižovatka, neví kde zastavit

Stejný problém řeší i v části Kolína Štítary. A problémová je i křižovatka nad cihelnou směrem od Uhlířských Janovic. Hned zpočátku se tu stalo několik dopravních nehod, protože je nepřehledná. Tady se už podařilo alespoň trochu situaci zlepšit.

"Na silnici jsou vyznačené bílé čáry i stopky. Řidiči nevěděli, kde mají zastavit, a vjížděli do křižovatky. Od té doby se tu snad už nehoda nestala," uvedl místostarosta Kolína Tomáš Růžička.

Podle něj by si křižovatka zasloužila, aby byla širší. "Ale s tím nikdo nic dělat nebude, protože EU to nezaplatí. Je to podle norem," dodal Růžička.

Nový obchvat Kolína

Stavělo ho čtyři roky Ředitelství silnic a dálnic, jde o přeložku silnice I/38. Vede jižní částí Kolína přes Štítarské údolí kolem Polep. Jeho délka je osm kilometrů. Náklady činily přes dvě miliardy korun. V provozu je od 7. prosince 2012. Zatím je v předčasném užívání, kolaudovat by se měl letos v červnu nebo na podzim.

Podle starosty Kolína Víta Rakušana je křižovatka nešťastně vyprojektovaná. Například chybí odbočovací pruh k nemocnici, takže je z pohledu řidičů nepřehledná.

"Nejsou na ní ty nejlepší výhledy. Autoři si to zřejmě neuměli reálně představit a také podcenili vytíženost silnice k nemocnici. Asi předpokládali, že tolik aut k ní jezdit nebude," doplnil Rakušan.

Celkově je však starosta Kolína s obchvatem spokojený. Z města odvedl šedesát procent aut.

"Kolínu se ulevilo, jsme rádi, že ho máme, i když se objevují dílčí problémy. Je nám líto obyvatel, které zatěžuje hluk, ale celkový efekt je pozitivní," uvedl Rakušan.

Obchvat je zatím v předčasném užívání a zkolaudovat by se měl do konce roku.

Problémy s obchvatem řeší i v Líbeznicích u Prahy, kde funguje přeložka více než rok, ale v centru jsou stále kolony. Může za to napojení silnice I/9 na dálnici D8, které kapacitně nestačí.

Je na něm kruhový objezd, ale jelikož je neustále ucpaný, řidiči dál využívají trasu přes Líbeznice a další obce. ŘSD slíbilo, že situaci vyřeší novým ramenem.