Likvidace vysloužilých železničních vagónů na odstavných kolejích nádraží Velký Osek. Staré vagóny budou rozřezány na železný šrot. | foto: František Vlček, MAFRA

Dráhy se zbavují nepotřebných vagonů. Většina železa skončí v hutích

  • 5
Tři stovky starých a nepotřebných vagonů jsou v těchto dnech likvidovány na nádraží ve Velkém Oseku na Kolínsku. Zbavuje se jich železniční dopravce ČD Cargo. Některé části půjdou na náhradní díly, většina železa skončí v hutích.

Téměř deset let na odstavných kolejích velkooseckého nádraží přibývaly opuštěné nákladní vagony. Podle staronového starosty obce Pavla Drahovzala se jich tam do letoška nashromáždilo téměř tři sta.

„Když jsme se na ně ptali, říkali nám, že se budou Českým drahám ještě hodit. Ale nic se nedělo,“ vzpomíná starosta.

Až letos se místní dočkali. Majitel vagonů, nákladní dopravce ČD Cargo, si najal firmu, jejíž zaměstnanci minulý týden začali jednotlivé vozy rozřezávat na kusy.

Ty postupně nakládají do funkčních vagonů, které by měly železný šrot odvézt do některé z hutí na Ostravsku.

„Pracuje na tom dvacet lidí každý den včetně víkendů. Je to odhadem tři tisíce tun železa, většina půjde do hutí, část si ponechají Dráhy na náhradní díly,“ vysvětlil Luboš Cenker z kolínské pobočky firmy Trojek.

Starosta Drahovzal obyvatele na obecním webu varoval, že do konce listopadu, kdy mají práce skončit, se mají místu raději vyhnout.

Nádraží Velký Osek

Stanice Velký Osek vznikla při stavbě severozápadní dráhy. S vyměřováním úseku Kolín – Mladá Boleslav a Velký Osek – Kunčice se začalo v roce 1869, se stavbou nádraží o rok později.

Stavbu prováděli stavitelé bratři Teibachové z Kutné Hory. Osobní a nákladní doprava začala do stanice jezdit 1. května 1871.

Proč se vlastně tolik vagonů nahromadilo zrovna ve Velkém Oseku? Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jednoduše proto, že na nevyužitých kolejích bylo místo.

„Vozy bylo nutné odstavit tak, aby nebránily provozu. K soustředění vozů ve stanici došlo podle dohody s majitelem kolejí, tedy železniční správou,“ vysvětluje drážní mluvčí. Dopravce vagony ve velkém likvidoval naposledy před čtyřmi lety.

Při akci, která nyní začala právě ve Velkém Oseku, má být během tří let sešrotováno přibližně čtyři tisíce vagonů a stovka lokomotiv.

ČD Cargo se od svého osamostatnění v roce 2007 střídavě ocitá mezi ztrátou a ziskem. Mohou za to propadající se tržby a klesá i množství převáženého zboží. Společnost už kvůli tomu výrazně propouštěla a zbavuje se právě i vagonů.

Podle Šťáhlavského měly v roce 1998, tehdy ještě České dráhy, padesát tisíc nákladních vozů. Nyní jich ČD Cargo vlastní jen zhruba dvacet šest tisíc.