Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leninova, vystupovat. Metro si v neděli připomene výročí zelené linky

  18:01aktualizováno  18:01
Starší i mladší generace si v neděli v pražském metru připomenou dobu, kdy se jezdilo starými ruskými soupravami a hlásily se původní názvy zastávek. V rámci 35. výročí uvedení do provozu první části linky A sveze Pražany historická souprava. První vyjede z Dejvické krátce před polednem.

Interiér vozu historické soupravy pražského metra 81-71. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Dopravní podnik po zkušenostech s podobnými akcemi předpokládá velký zájem Pražanů i návštěvníků metropole. "Čekáme tisíce zájemců," uvedla mluvčí DP Aneta Řehková. Při průjezdu stanicemi se ozvou původní hlášení. Na Dejvické tak zazní "Leninova", jak se stanice jmenovala do přejmenování v roce 1990.

Cestující bude vozit historická souprava typu 81-71, nazývaná "briketa" či "černá huba", které před pětatřiceti lety byly dodány speciálně dodány pro trať A.

Proti starším vozům Ečs, jezdícím na trati C, zaznamenaly některá vylepšení. Od roku 2009 se již v pravidelném provozu nevyskytují, a tak poslední soupravu mohou Pražané vidět jen při zvláštních příležitostech, jako je tato.

Fotogalerie

"V tuto chvíli máme dva provozuschopné historické vlaky - soupravy Ečs a 81-71. Soupravu 81-71 jsme loni zrekonstruovali, a tak bych rád pozval všechny milovníky metra a celé MHD, aby se přišli tímto historickým vozem svézt," uvedl generální ředitel DPP Milan Křístek.

První cestující poveze v 11:45 z Dejvické na Náměstí Míru, další pojedou zhruba ve 40 až 50minutových intervalech a poslední v 17:32.

Délka trasy tohoto spoje se bude během dne prodlužovat podle toho, jak se otevíraly další úseky linky A, a to až do spojky Depo Hostivař. Vlaky budou samozřejmě jezdit také v opačném směru.

V původních hnědých uniformách se na této lince představí řidiči vozů, souprava bude vybavena na čelech vlaku autentickými tabulemi s konečnou stanicí.

Na jízdu soupravou nejsou nutné speciální jízdenky. Cestující mohou využít klasické jízdenky včetně předplatních kuponů.

Náměstí Míru je nejhlubší stanice pražského metra

První část linky A (zelené) byla uvedena do provozu 12. srpna 1978. Měla sedm stanic a měřila 4,67 kilometru. Jezdilo se z Leninovy (dnes Dejvické) na Náměstí Míru.

Jízda historickou soupravou

Jízdní řády soupravy jsou na webu Dopravního podniku ZDE

Prodloužení na Želivského se linka dočkala v prosinci 1980, na Strašnickou se jezdí od července 1987. Stanice Skalka byla otevřena v červenci 1990 a nejmladší ze stanic Depo Hostivař v květnu 2006.

Díky trase linky A vznikla první přestupní stanice Muzeum, kde se kříží trasy A a C.

Stanice Náměstí Míru je pak vůbec nejhlubší stanicí v celém úseku pražského metra. Její nástupiště je 52 metrů pod povrchem. Je zde i nejdelší eskalátorový tunel měřící 75 metrů a nejdelší eskalátory dlouhé 87 metrů zde překonávají výšku téměř 44 metrů.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.