Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Labi pluje pět tisíc PET lahví. Do Hamburku vyrazila netradiční loď

  17:20aktualizováno  17:20
Po osmi měsících příprav vyplula v sobotu odpoledne na Labe loď z PET lahví se čtyřčlennou posádkou. Mladé muže na její palubě čekají náročné úkoly: překonat mořskou nemoc, doplout do Hamburku, zakopat tam truhlu s plavebním deníkem a najít slečnu jménem Petburg. Každá správná loď se totiž musí jmenovat po ženě.

Je to skoro jako pohádka o ­Honzovi, který se vydal do světa na zkušenou. Jenže v téhle labské story budou Honzové hned tři a navrch jeden Jakub. Studenti žurnalistiky a IT, profesionální fotograf a výrobce reklam se vydávají na dobrodružnou prázdninovou plavbu do Hamburku (můžete ji sledovat na těchto stránkách).

Jejich loď budila v nymburském přístavišti velkou pozornost už několik dní. Aby ne, je skoro celá z­ PET lahví.

„Chtěli jsme zkrátka zažít nějaké prázdninové dobrodružství,“ vysvětluje dvaadvacetiletý Jan Kára. Plán spolu se stejně starým Jakubem Burešem vymysleli už loni. Pak začali po středočeském Nymburce, odkud oba pocházejí, sbírat obyčejné plastové lahve.

Dnes je z nich loď. Její výroba nebyla snadná, zabrala stovky hodin. „Byla to většinou metoda pokus-omyl, ale naučili jsme se při tom spoustu věcí. Nejen v souvislosti s výrobou. Taky jsme zjistili, kolik lidí je ochotných pomoct a nadchnout se pro takovou bláznivost. Stejně jako teď poznáme, jak na nás budou lidé kolem reagovat,“ těší se student žurnalistiky.

Velká loď je v pohodě, uvidí se s motorovým člunem

V sobotu odpoledne od čtyř hodin začala v přístavu v Nymburce akce doprovázející vyplutí. „Pokřtili jsme loď, převzali dary. Za chviličku vyplouváme,“ hlásil Kára v sobotu v sedmnáct hodin. Počasí jim přálo, svítilo slunce a bylo teplo. V kajutě dokonce horko. „Máme tam pětatřicet stupňů. To proto, že je celá z petek,“ dodal mladík.

První den posádku čeká jen krátká cesta. „Doplujeme jen kousíček za Nymburk. Je to jen symbolické, kdyby bylo ještě něco potřeba,“ doplnil Kára.

Fotogalerie

Přesný plán cesty zatím posádka nemá. Vymyslí ho až po prvních dnech plavby, kdy se ukáže, jak rychle vlastně loď z PET lahví umí plout. „Máme pár míst, kam bychom chtěli. České Švýcarsko, Míšeň. Uvidíme ale, jak to kde bude s kotvením.“ A taky s únavou. Loď je šlapací, takže mladíci si vlastně přes léto na Labi udělají takovou posilovnu.

Celou konstrukci tvoří dřevěný rám obalený PET lahvemi, v němž jsou ukotveny čtyři středy jízdních kol. Vzadu je pak upevněna hřídel s metrovými kolesovými lopatkami. Odpor petek řeší kusy lina nalepené na lahvích.

V sobotu odpoledne od čtyř hodin začala v přístavu v Nymburce akce doprovázející vyplutí. „Pokřtili jsme loď, převzali dary. Za chviličku vyplouváme,“ hlásil Kára v sobotu v sedmnáct hodin.

„Když kolem nás projede velká loď, tak je to v pohodě, to máme vyzkoušené. Ale když to bude sportovní člun, který kolem sebe docela háže vlny, tak nevíme, co to udělá. To bude křest vodou,“ odhaduje Kára a přiznává, že už před vyplutím mají někteří členové posádky mořskou nemoc.

Mořská nemoc i v supermarketu

„Na lodi už trávíme poslední dny hodně času. Šel jsem tento týden nakupovat do supermarketu a houpala se se mnou podlaha,“ popisuje. Kdyby se náhodou dělo něco vážného, bude mít expedice jištění na souši. Autem pojedou ještě další dva kamarádi, kteří povezou nářadí a další těžké věci.

Jinak ale bude loď de facto soběstačná. Elektřinu zajistí solární panely. „Pořád řešíme hudbu. Kdybychom měli pořádný zdroj energie, tak vezmu gramofon a budeme si pouštět desky. Ale spíš to vypadá, že to vyřešíme kazeťákem a vezmeme si kazety, které jsme poslouchali před deseti lety.“

Jak dlouho bude tenhle návrat do minulosti trvat, si zatím Kára netroufá odhadnout. Záleží to na počasí a taky na rychlosti lodi. Co se bude dít po doplutí do Hamburku, už je ale celkem jasné.

V přístavu chtějí dobrodruzi zakopat truhlu s cestovním deníkem a se vzkazy, které po nich lidé pošlou. Pak přijde možná ta smutnější část. Pokud se nepodaří zajistit odvoz lodi zpět do Čech, bude ji posádka muset rozmontovat a plasty a dřevo dát k recyklaci.

Byla by to ale škoda, když už má ten plastový kolos jméno. „Dlouho jsme jí říkali loď. Teď je to Petburg. Jakub říkal, že správná loď se musí jmenovat po nějaké slečně, takže až doplujeme do Hamburku, musíme najít slečnu jménem Petburg,“ směje se Kára.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.