Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lokomotiva z technického muzea prochází očistou, pomáhají i nadšenci

  20:25aktualizováno  20:25
Stotunovou parní lokomotivu z roku 1911, která je chloubou a zároveň největším exponátem Národního technického muzea, mají v péči restaurátoři. Od poloviny února ji budou ve znovuotevřené budově muzea na pražské Letné opět obdivovat návštěvníci. Musí proto projít důkladnou "očistou".

Národní technické muzeum - expozice Dějiny dopravy | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Hrboun", jak ji důvěrně nazývají fandové železnice, si od tohoto týdne užívá pečlivou práci restaurátorů. Poprvé po 56 letech. "Za ty roky, co ji tu máme, byly prováděny pouze konzervační práce. My ji teď celou rozebíráme a jednotlivé součástky čistíme," uvedl ředitel železniční sekce muzea Jiří Střecha.

Národní technické muzeum otevře své expozice veřejnosti po čtyřech letech již za měsíc. Aby se vše stihlo, musí s očistou lokomotivy pomoci i dobrovolníci. "Na mašinách budeme pracovat ve svém volném čase o víkendu, samozřejmě zadarmo," řekl Jindřich Rachota, jeden z pomáhajících nadšenců, v civilu vrchní přednosta depa historických vozidel.

Pracovat bez odměny se dnes už moc nenosí. Amatérským restaurátorům to ale divné nepřipadá. "Je nám jasné, že v rozpočtu muzea není finančních prostředků nikdy dost," uvedl Rachota s tím, že mezi fandy železnice je tato praxe běžná. Bylo jim líto, že vedle nablýskaných aut vypadaly lokomotivy sešle. Přes týden pak na mašinách pracují profesionální restaurátoři muzea.

"Hrboun" už na koleje nevyjede

Černý ocelový kolos, který s cestujícími uháněl až stokilometrovou rychlostí, by tak měl do měsíce "prokouknout". Restaurátoři lokomotivě navrátí její původní barvu, která za desítky let vybledla. Chromové součástky se budou opět lesknout jako v dobách její největší slávy.

Podle Střechy však na rozdíl od jiných už na koleje nikdy nevyrazí. V Česku je totiž v současnosti stále v provozu 28 parních lokomotiv, které České dráhy využívají pro historické jízdy. "O každou takovou akci je mezi lidmi velký zájem. Jezdíme i s historickými motorovými lokomotivami, ale magnetem jsou především ty staré - na páru," řekl Rachota.

Návštěvníci si parní lokomotivy v muzeu prohlédnou již 16. února, kdy Národní technické muzeum otevírá. A nejen je. Podobnou "obrodou" prošla i všechna vystavená letadla. "Dokonce jsme je zavěsili pod strop tak, aby si je lidé mohli z galerií lépe prohlédnout," uvedl kurátor leteckých sbírek Michal Plavec.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Aldašín byl centrální farní obcí, která zanikla za třicetileté války. Na fotce...
Z vypáleného Aldašína zůstal jen kostel, turisty sem táhne i skladatelův hrob

Vesnice Aldašín byla vypálena během třicetileté války. Z někdejší pastevecké osady zbyl do současnosti jen gotický, barokně přestavěný kostel se hřbitovem,...  celý článek

Rostislav Polášek se snaží tým rychle doplnit o zkušené lékaře. Zatím ale...
Liberecké nemocnici chybějí kardiologové, na pomoc jezdí lékaři z Prahy

Nemocnici v Liberci chybějí kardiologové. O nemocné se sem jezdí proto starat lékaři z Prahy. I přesto ale musejí některé pacienty záchranáři převážet do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.