Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I Praha mívala svůj Prátr. S pětikilometrovou horskou dráhou

  11:14aktualizováno  11:14
Obrovský lunapark v Edenu byl za první republiky populárním místem, kam Pražané mířili za zábavou s celými rodinami. Později jej nahradila matějská pouť. Na holešovickém Výstavišti je letos otevřená už tři týdny a než v dubnu skončí, přijdou statisíce lidí.

Horská dráha byla zprovozněna rok po otevření Edenu v roce 1923. V pozadí je Zeppelinův kolotoč. | foto: Archiv MČ Praha 10

Je to takřka zapomenutý příběh. O to víc překvapí, že v Praze kdysi stával obrovský lunapark, kde jezdila unikátní horská dráha s těžko uvěřitelnou délkou přes pět kilometrů. Ta současná, holešovická dráha, je hodně skromnou nástupkyní. Má pouhých 440 metrů.

Fotogalerie

"V roce 1922 byl na tehdejší pražské periferii postaven velký zábavní a sportovní park Eden. Vznikl po vzoru vídeňského Prátru v místě dnešního stadionu Slavie," popisuje kronikář Prahy 10 Michal Ezechel.

Vršovický "Ráj" byl skutečně rozsáhlý zábavní park evropského střihu, kde byly stánky a celá řada restaurací, promenády, kryté taneční parkety, varieté, vodní laguny pro vyjížďky na loďkách, začarovaný zámek, mnoho klasických pouťových atrakcí, střelnice, cyklodrom a velké vodní tobogany.

"Černoši byli atrakcí"

"Byla zde také černošská vesnice, kde 'domorodci' ukazovali tance či vystupovali se zvířaty. Živí černoši se stali ohromnou atrakcí, neboť potkat tehdy v Praze člověka černé pleti bylo téměř nemožné," pokračuje Ezechel. Populární byl i jistý Ital Zachini, který se nechal vystřelovat obřím dělem do výšky.

Jak vidno, lunapark v Holešovicích je proti Edenu až směšně prostý. Bez urážky.

Vršovický areál byl za první republiky se vstupným 1,20 koruny nesmírně populární. Z nedalekých vozatajských kasáren tam přicházeli vojáci a předváděli své střelecké mistrovství. Za zábavou přijížděli obyvatelé z celé Prahy, a pokud mladík nevzal své děvče do Ráje, vystavil milenecký vztah zřetelnému nebezpečí.

Jenže hospodářská krize tomuto místu nepřála. Postupně začal význam Edenu upadat. V roce 1935 zbourali horskou dráhu a zmizely i další atrakce.

"Definitivní ránu Edenu přinesla druhá světová válka a zákaz zábavy, zejména tance v dobách německých porážek. A taky fakt, že za tratí vyrostla obří nouzová kolonie, kde bujela kriminalita," říká kronikář. V roce 1946 pak hygienik hlavního města nařídil park uzavřít.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.