Praha představila změny v MHD. Chce přečíslovat tramvajové linky

  • 319
Pražský magistrát ve středu představil podrobnosti ke změnám v síti tramvají, jednou z možností je i radikální přečíslování některých linek. Vyhodnocen byl také průzkum nočních linek tramvají a autobusů, který ukázal, které linky jsou nejvytíženější a kterými lidé naopak příliš nejezdí.

Organizace Ropid podala tři návrhy změn MHD, které by měly začít platit od 1. července.

První, „konzervativní“ návrh, obsahuje řešení zásadních problémů, které se v tramvajové síti objevují, změny ale nebudou velké. Ropid k nim zatím nechtěl říct podrobnosti.

Druhý návrh už je odvážnější, týká se zavádění nových spojení. „Mohly by se například propojit Strašnice a Palmovka, všechny linky nebudou zajíždět přes centrum a podobně,“ uvedl ve středu náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.

Co ještě ukázal průzkum nočního provozu

  • Průzkum nočního provozu provedla společnost Ropid v listopadu loňského roku.
  • Ukázal, že nejvíce cestujících, tedy 4 200, přepravila linka č. 54 na trase Lehovec - Sídliště Barrandov.
    Druhou nejvytíženější noční tramvají je linka 51 z Divoké Šárky na Radošovickou, kterou využilo 4 100 lidí.
    Nejnižší zájem je naopak o linku 56 v trase Sídliště Petřiny - Spořilov. Tu využilo pouze 2 100 lidí.
  • Devítka nočních tramvajových linek vykonala spolu s náhradní autobusovou dopravou během průzkumu
    414 spojů, z nich ve 32 převyšovala poptávka nabídku.
  • Dne 3. listopadu oslavil přestupní bod Lazarská 30 let od svého zřízení a patří nadále k zastávkám s nejvyšším obratem.

Třetí návrh má poskytnout náhled na to, jak by tramvajová síť vypadala, kdyby se přešlo na model, jaký funguje už například ve Vídni, a po městě se výhradně pohybovaly páteřní linky, které jezdí častěji.

„Systém by byl přehledný, jednoduchý a díky němu by došlo k odstranění problematiky prokladů, takže tramvaje by se neměly nadále shlukovat,“ vysvětlil ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Ropid změny prodiskutuje jak s městskými částmi, tak s veřejností, pro kterou připravil anketu.

„Na asi osmdesáti zastávkách se v těchto dnech objeví řada otázek, kterými chceme vyzvat cestující ke spolupráci a konzultaci na přípravě změn,“ uvedl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.

Cestující čekají otázky, které se týkají dané lokality. Například obyvatele Modřan najdou otázku, zda preferují napojení k Národnímu divadlu a Staroměstské, na Karlovo náměstí, nebo na Anděl. Ve Vysočanech se pak lidé mohou vyjádřit k tomu, zda postrádají v oblasti Polikliniky Vysočany provoz druhé tramvajové linky. Další podněty ohledně provozu pak ROPID přijímá na e-mailové adrese tramvaje@ropid.cz. Asi za měsíc pak firma dopisy vyhodnotí.

„Poznatky z nočního průzkumu poslouží pro celkové vyhodnocení nočního provozu a ovlivní jeho budoucí podobu,“ sdělil Tomčík.

Ropid také představil výsledky nočního průzkumu, který provedla spolu s Dopravním podnikem v listopadu poté, co začátkem září došlo o nocích z pátku na sobotu a ze soboty na neděli ke zkrácení nočních linek intervalu z třiceti na dvacet minut. Podle průzkumu se tato změna vyplatila.

„Průzkum potvrdil, že posílení noční dopravy bylo na místě a že v listopadu jelo nočními tramvajemi 30 tisíc cestujících, což je nárůst o 42 %,“ uvedl Dolínek.

Nejvíce cestujících přitom využívá linku 54 z Lehovce na Sídliště Barrandov a zastávkám s největším počtem nastupujících a vystupujících pasažérů patří Lazarská. Co se týče autobusů, nejvyužívanější linkou je spoj 511 z Čakovic na Nádraží Hostivař.