Parkoviště P+R na Černém Mostě | foto: iDNES.cz

Praha vybrala místa pro 62 parkovišť P+R. První otevře v lednu

  • 124
Pražský magistrát vybral místa, kde může postavit záchytná parkoviště. Celkem je vytipováno 62 vhodných lokalit. Není ale jasné, kdy parkoviště vzniknou a zda je město zřídí na všech určených místech. Hlad po stáních P+R, kterých má metropole zoufale málo, zesílil po rozšíření zón placeného stání.

Chabá kapacita pražských P+R parkovišť, která dnes pojmou jen asi tři tisíce aut, trápí řidiče již řadu let. Zejména ty mimopražské.

Po rozšíření parkovacích zón do Prahy 5, 6 a 8 na začátku letošního podzimu se však tento problém ještě prohloubil. V ulicích navíc příští rok míst k zaparkování ještě ubude. Nakreslení barevných čar totiž požaduje Praha 4 a zvažuje to i Praha 9.

Magistrát si proto ve spolupráci s radnicemi nechal vypracovat analýzu, kde by mohla nová odstavná parkoviště vzniknout. Zatím úřady vytipovaly 62 vhodných lokalit, většinou v okrajových částech města. Nejasné je však to, kdy parkoviště vzniknou a zda je město zřídí na všech určených místech.

„Zahájili jsme jednání s majiteli pozemků. Je naším cílem, aby se začalo stavět co nejrychleji,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Řidiči, kteří dojíždějí ze středních Čech i dalších krajů republiky, totiž po rozšíření zón začali logicky parkovat tam, kde modré čáry ještě nejsou. Nejenže tím v těchto místech zhoršují plynulost dopravy, kvůli jejich autům se také hůře parkuje místním obyvatelům.

Nejvíce míst bude v Praze 6

První nová záchytná parkoviště by podle Dolínka měla začít sloužit v řádu měsíců. Příkladem může být to v Tobrucké ulici, nedaleko stanice metra Bořislavka. Tam již stání pro přibližně 150 aut vzniklo dříve, jen se jako parkoviště přestalo časem využívat a je zavřené. První vozy by se tam měly znovu vrátit v lednu.

Ostatně v Praze 6 plánuje magistrát parkovišť nejvíce, celkem deset. Největší z nich s kapacitou až tisíc aut by mělo být na Dlouhé míli u letiště. A o kus dál směrem na jih by měly u ruzyňského nádraží vzniknout dvě plochy pro stání, dohromady pro 350 aut. Parkoviště chce Praha stavět i na Vypichu, v Podbabě a ve Veleslavíně. „Tlačíme k tomu magistrát již rok a půl. Jsem nadšený, ale mohli jsme slavit mnohem dříve,“ podotkl Ondřej Kolář (TOP 09), starosta Prahy 6.

1. listopadu 2016

S řadou návrhů přišla i radnice páté městské části. Tamní největší parkoviště by mělo vzniknout u smíchovského nádraží v Dobříšské ulici, pojmout má pět set aut. Kromě toho budou moci řidiči auto ponechat u Krematoria Motol a na Homolce. Zvětší se také parkoviště na Barrandově.

„Jsou to místa, která jsou pro P+R parkoviště vhodná. V Motole je například konečná stanice metra a Dobříšská ulice je dopravním uzlem, kde je kromě metra i vlak a autobus,“ vysvětlil Radek Klíma (TOP 09), starosta Prahy 5. Radnice má prý vytipovaná i další místa, kde by mohla vzniknout jen dočasná stání. „Nejdříve pro potřeby P+R, ale až se odstavná parkoviště podaří vytlačit na kraj města, sloužila by pouze pro naše občany,“ dodal Klíma.

Město řeší i pohodlný přestup na MHD

Z největších plánovaných parkovišť je možné zmínit ještě P+R pro tisíc vozů na Opatově, parkoviště na Černém Mostě a v Depu Písnice, obě pro 800 aut, a dvojici parkovišť na Zličíně pro 500 a 720 vozidel.

Podle Dolínka však nestačí pouze parkoviště stavět, chce je více provázat s MHD. Bez přímého a pohodlného spojení do centra v nich totiž dojíždějící zřejmě parkovat nebudou. „Za ještě zásadnější prioritu než P+R ale považuji zvýšení parkovacích kapacit pro Pražany, a to hlavně na velkých sídlištích,“ poznamenal Dolínek. Právě tam se podle něj Pražanům parkuje nejhůře.

Lokality pro nová P+R parkoviště

Praha 4 – Braník (30 až 60 míst); Nádraží Krč (300 míst); Nové Dvory (150 míst)
Praha 5 – Barrandov (nárůst na 250 míst); Krematorium Motol (100 míst); Homolka (neupřesněno), Dobříšská ulice (500 míst)
Praha 6 – Dlouhá Míle (1 000 míst); Nádraží Ruzyně (dvě parkoviště, celkem 350 míst); Podbaba (čtyři parkoviště, každé o 60 až 150 místech); Tobrucká (150 míst); Veleslavín (100 míst); Vypich (100 míst)
Praha 7 – Holešovice jih (neupřesněno); Jankovcova (76 míst)
Praha 10 – Depo Hostivař (až 100 míst); Skalka (rozšíření kapacity); Zahradní Město (neupřesněno)
Praha 11 – Opatov (1 000 míst); Roztyly (neupřesněno)
Praha 12 – Nádraží Modřany (30 až 60 míst)
Praha 13 – Nové Butovice (neupřesněno); Stodůlky (až 600 míst)
Praha 14 – Rajská zahrada (neupřesněno); Černý Most (880 míst)
Praha 15 – Horní Měcholupy východ (30 míst); Hostivař sever (150 míst)
Praha 16 – Lipence (až 60 míst); Radotín (nárůst na 100 míst); Velká Chuchle (až 60 míst); Zbraslav (dvě parkoviště, celkem 60 míst)
Praha 17 – Nádraží Zličín (60 míst)
Praha 18 – Letňany (rozšíření kapacity stávajícího parkoviště) Letňany – Beladova (neupřesněno)
Praha 19 – Satalice (až 40 míst)
Praha 20 – Horní Počernice (až 100 míst)
Praha 21 – Běchovice (300 míst)
Uhříněves – (více než 200 míst)
Běchovice – (nárůst na 300 míst)
Čakovice – (47 míst)
Libuš – Depo Písnice (800 míst); Písnice (400 míst)
Řeporyje – nádraží (30 míst)
Slivenec – (105 míst)
Suchdol – (170 míst)
Štěrboholy – Průmyslová (60 míst)
Troja – (500 míst)
Zličín – Ringhofferova (500 míst); Řevnická (720 míst)