Taxikáře kontrolují úředníci v převlečení, městská policie i Česká obchodní inspekce

Taxikáře kontrolují úředníci v převlečení, městská policie i Česká obchodní inspekce | foto: Radek Cihla, MAFRA

Pražští úředníci zabavili auto už čtyřem nepoctivým taxikářům

  • 3
Úředníci pražského magistrátu od začátku ledna zkontrolovali 842 taxikářů. Přestupku se dopustilo 93 z nich. Nejraději okrádají turisty spěchající na letiště. Čtyři taxikáři už kvůli opakovaným přestupkům přišli o auto.

Magistrátní úředníci na kontroly poctivosti taxikářů vyrážejí v průměru jednadvacetkrát za týden. Naposledy v neděli v noci. Hned první kontrolovaný taxikář nadsadil cenu o 450 korun (více o případu čtěte zde).

Od ledna do konce září stihl magistrát zkontrolovat 842 taxikářů. Pět z nich jízdu předražilo, šestnáct nevydalo zákazníkovi stvrzenku a 72 se dopustilo jiných přestupků. Například si nevedli záznamy o době řízení a přestávkách nebo neměli potřebné doklady.

Taxikáře kontroluje i Česká obchodní inspekce. Ta prověřila od začátku roku 21 drožkářů a přišla na dva řidiče, kteří si účtovali víc. "Jednou to bylo o 112 korun, podruhé o 24," uvedla Martina Střihavková z pražského inspektorátu.

Praha má vyhláškou určené ceny, kolik nejvýš může jízda taxíkem stát. Za nástup může pasažér zaplatit nejvýš 40 korun, za kilometr jízdy 28 korun. Řidiči však mají finty na to, jak nařízení obejít.

Jak se nenechat okrást

Nejbezpečnější: Zavolat si taxi přes dispečink. Tuto možnost nabízí několik společností. Kromě toho, že jízda bývá obvykle levnější, než když si taxi najdete na ulici, řidiči jsou kontrolovaní právě dispečinkem.

Relativně bezpečné: Nastoupit do taxíku na stanovišti Fair place. Tady jsou taxikáři často kontrolovaní, a pokud by se zjistilo, že účtovali víc, o místo by mohli přijít.

Hrozí riziko: Chytit si náhodné taxi na ulici. Můžete narazit na nepoctivce a bude si účtovat víc.

Nejriskantnější: Brát si taxi na neoficiálních stanovištích. Nepoctiví řidiči se obvykle ke štaflu nedostanou, takže stojí co nejblíž jemu a čekají především na cizince. Stávají často v blízkosti hlavního nádraží, Staroměstského náměstí, Pařížské či Karlova mostu.

"Na taxametru mají správnou cenu, ale řeknou si o víc peněz. To se jim pak špatně prokazuje," popsal jeden z případů Ondřej Smoček, který pracuje v oddělení taxislužby.

Doplnil, že často také vydělávají na cizincích spěchajících na letiště. "Řeknou si o víc peněz, ale zákazníci spěchají na letiště a nemají čas to řešit a volat policii. Tak zaplatí," dodal Smoček.

Na kontroly si úřad najímá brigádníky. Nejčastěji jde o studenty. "Mě znají už všichni taxikáři, já bych nic nezkontroloval," zmínil Smoček. Podobné je to i u České obchodní inspekce.

"Využíváme inspektory z jiných krajů. Přijedou třeba z Ostravy na hlavní nádraží a hned nasednou do taxíku a začnou kontrolovat," doplnila Střihavková.

Zabavili už čtyři auta

Od září má navíc úřad novou pravomoc. Může nepoctivým drožkářům zabavovat auta. Je to sice krajní prostředek, který se má používat jenom v případech, že taxikář opakovaně porušuje předpisy a pokuty neplatí, ale ukázalo se, že funguje.

"Zabavili jsme zatím čtyři vozy a všichni přišli nakonec pokutu zaplatit," podotkla mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Kromě poctivých a nepoctivých taxikářů brázdí ulice metropole i vozy takzvané smluvní přepravy. Jde o systém dopravy určený pro firmy. Má to fungovat tak, že firma objednává vozy podle toho, jak potřebuje, a přepravce pak cesty fakturuje.

Jenže řidiči této smluvní přepravy často nabírají cestující z ulice. Pokud člověk k takovému "taxikáři" nastoupí, hrozí mu, že za cestu zaplatí mnohem víc. Ceny tu totiž nejsou na rozdíl od taxislužeb nijak regulované.