Internetové stránky pražského magistrátu (Ilustrační snímek)

Internetové stránky pražského magistrátu (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Praha ušetří miliony za správu webu, další průšvihy s IT musí řešit

  • 36
Pražský magistrát si už několik dní spravuje sám své internetové stránky. Ušetří tím miliony ročně, které roky posílal externí firmě. Problém magistrátního IT je ale obrovský, zbylé průšvihy zatím město jen „látá“.

V kuloárech politici rádi žertují na účet starých časů magistrátu - nikoli na svůj vrub, logicky. Velmi oblíbeným terčem trochu hořkého posměchu je systém, kdy si Praha na každou drobnost najímala externí firmy, podepisovala s nimi nevýhodné smlouvy, stala se jejich vazalem a platila. Platila jednu fakturu za druhou.

Typickým příkladem jsou webové stránky města. Když letos na jaře končila smlouva se soukromou firmou na jejich správu, stránky spadly a nefungovaly několik hodin. Praha tak začala narychlo hledat řešení, magistrát podle mluvčího Vladimíra Řepky prodloužil kontrakt do konce června, aby měl odbor informatiky čas připravit se na to, že správu webu převezme sám.

Problém magistrátního IT, tedy nákupů počítačů, programů, databází, systémů, je obrovský. Minulé vlády část průšvihů rozpletly, nová rada zatím pomalu pokračuje.

Správa webových stránek je jen jednou malou součástí balíku IT zakázek za stovky milionů korun. Avšak u tohoto jediného příkladu je rozdíl mezi starou a novou cenou velký. Nyní web spravuje pár zaměstnanců úřadu.

Práci firmy zastanou úředníci

„V letech 2010 až 2014 platila smlouva, která zahrnovala nejen provoz, ale i dílčí rozvoj portálu (například rozvoj aplikací, infrastruktury, serverů, plnění obsahů, podporu proti útoku hackerů a podobně), a magistrát platil 1,9 milionu korun měsíčně,“ uvedl mluvčí Prahy Vít Hofman. Od letošního dubna do konce června se tyto měsíční platby snížily na 600 tisíc korun.

„Cena podpory webu byla neuvěřitelně vysoká,“ konstatoval člen komise pro ICT Ondřej Profant (piráti). Na základní správu portálu praha.eu totiž podle něj stačí dva až tři úředníci. „Nyní to bude stát méně a budeme mít obsah stránek pod lepší kontrolou,“ dodal další člen komise Tomáš Jílek (TOP 09).

Problém však nastane ve chvíli, kdy začne Praha rozvíjet projekt s pracovním názvem „Prague market“. Magistrát chce zavést na svém portálu systém, který lidem umožní hradit třeba poplatky za psy, ale i další poplatky městu jednoduše od počítače třeba „z obýváku“.

Pak však bude nezbytné, jak poukázal Jílek, dramaticky zvýšit zabezpečení stránek. „A město není programátor, nemůže takové věci dělat samo,“ dodal zastupitel. Naznačil tím, že si Praha možná opět najme firmu na správu takového webu.

Zbývá šestnáct problémů

Praha v tuto chvíli ví, že nutně musí řešit šestnáct průšvihů v oblasti IT v celkové hodnotě zhruba 150 milionů korun. Patří sem třeba nákup licencí Microsoft Office, ale i obnova techniky jako takové a levný nebude ani nákup servisu pro databázový systém Oracle.

A samostatnou kapitolou je systém firmy Gordic, jejíž program magistrátu, městským částem i příspěvkovým organizacím zajišťuje chod ekonomického systému.

Rada v často kritizovaném druhu tendru „jednací řízení bez uveřejnění“ prodloužila smlouvy s Gordikem až o dva roky za 130 milionů korun.

„Do té doby musíme najít nové řešení, například už nebudeme chtít platit licence zvlášť za každý počítač, kde tento sytém funguje, ale budeme chtít hradit jednu hromadnou licenci pro centrální server,“ naznačil za piráty Jakub Michálek, kde by se dalo ještě ušetřit.

Praha nemá radního pro oblast IT, jeho práci ve značné míře zastupuje právě zmíněná komise. V minulé radě se o informační technologie starala mimo jiné radní Eva Vorlíčková.

„Tak 70 procent starých problémů v této oblasti jsme vyřešili, zůstalo 30 procent těch komplikovanějších,“ dodal k tomu předseda TOP 09 v Praze Václav Novotný.

Vorlíčková jen upřesnila, že v minulosti čítaly roční náklady na veškeré IT záležitosti přes jednu miliardu a během jejich působení se tato suma snížila zhruba na 600 milionů.