Úředníci magistrátu měli jezdit na elektrokolech za více než čtvrt milionu. (Ilustrační snímek)

Úředníci magistrátu měli jezdit na elektrokolech za více než čtvrt milionu. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Praha chtěla koupit úředníkům luxusní kola, po dotazech zakázku zrušila

  • 22
Pražský magistrát chtěl nakoupit elektrokola za 350 tisíc korun. Na dotaz MF DNES, k čemu bude kola používat, ale už zástupci magistrátu nedokázali odpovědět. Zakázka navíc působí, jako by byla šita na míru jedinému modelu. Město od koupě nakonec ustoupilo.

Magistrátní úředníci se chtěli projíždět městem na elektrokolech s odpruženou zadní vidlicí, karbonovým rámem a téměř kosmickým designem. Jedno vyjde na sedmdesát tisíc korun, přičemž průměrná cena kvalitních elektrokol se pohybuje mezi dvaceti a padesáti tisíci.

Vyplývá to ze specifikace veřejné nabídky, kterou magistrát minulý týden zveřejnil na své úřední desce.

Mluvčí magistrátu Tereza Králová nechtěla blíže specifikovat, k jakému účelu město tato kola potřebuje, sdělila jen, že je chce používat "jako dopravní prostředek šetřící životní prostředí".

Město chtělo pořídit pět elektrokol za celkovou maximální cenu 350 tisíc korun. A požadavky, které ve zveřejněné nabídce vyjmenovává, se osloveným prodejcům elektrokol zdají přinejmenším podivné.

Jakub Ditrich ze společnosti ekolo.cz, která se prodejem podobných strojů zabývá, mluví o korupčním jednání a zakázce šité na míru jediné společnosti. Podle něj by se dala vhodná e-kola pořídit za téměř poloviční cenu.

Prodejce: Za takové peníze dodáme 17 kol

"Na toto zadání existuje pouze jeden konkrétní model elektrokola, a to Gocycle G2R, což je unikátní kolo vhodné pro velmi bohaté lidi, kteří se potřebují ukazovat," uvedl majitel firmy ekolo.cz, jejíž čtyři modely už magistrát využívá v rámci akce Praha mobilní.

"Druhé takové kolo na trhu neexistuje, magistrát proto nemůže dostat více nabídek než jednu. V rámci uvedeného rozpočtu 350 tisíc korun bychom byli schopni magistrátu dodat ne sedm, ale 17 špičkově vybavených elektrokol vhodných do městského provozu," řekl Ditrich.

"Nádherné kolo koupíte už za 35 tisíc korun. Myslím, že uvedená dvojnásobná cena je šíleně předražená. Pokud na to město má, ať si koupí dražší model. Musí ale počítat s tím, že kvalita nebude výrazně lepší," uvedl majitel firmy Elvis Josef Jeřábek.

S tímto názorem souhlasí i Ondřej Vacek ze společnosti Assus. "V tomto případě se prodává hlavně design. Cena tohoto kola neodpovídá jeho kvalitě."

E-kolo využívá i pražská záchranná služba, která s ním je podle slov mluvčí Kláry Fikejzové velice spokojena. Cena tohoto e-kola nedosahuje ani třiceti tisíc korun.

Firma Citybikes, která v Praze jako jediná model Gocycle G2R dodává, se od spojení s magistrátem a možného korupčního jednání distancuje. "Podali jsme standardní nabídku poté, co jsme se o veřejné soutěži na úřední desce dozvěděli," vysvětlil Martin Říha ze Citybikes.

Po opakovaných dotazech MF DNES na podrobnosti zakázky oznámila mluvčí magistrátu Králová, že město tuto zakázku ruší a bude vypsána nově s jinými podmínkami.