Donedávna Prahou projížděla jen populární tramvaj na mazání kolejí, aby se snížil hluk projíždějících tramvají a snížilo se opotřebení kolejnic a kol (více se dočtete zde).
Nyní jsou ve zkušebním provozu další dvě tramvaje, jejichž specialitou je mazání trolejí.
„Tramvaj má vlastní zásobník s mazadlem na principu glycerinového oleje, který je tlakovým vzduchem dopravován do mazacího pantografu s válcem, kde je trolej mazána,“ popsal průběh procesu vedoucí správy dep Radovan Kaprálek.
Tramvaj je podobná klasickým tramvajím T3 s tím rozdílem, že má přidaný zadní pantograf. Označena je bílými pruhy a majáčkem umístěným v čele.
Přední pantograf je standardní pro napájení s přidanou bronzovou lištou pro strhávání námrazy. Zadní pantograf troleje maže glycerinem proti dalšímu namrznutí, což je v těchto dnech právě aktuální riziko ohrožující provoz.
Dopravní podnik se inspiroval v Německu, kde podobné tramvaje již jezdí.