VIDEO: Mazačka po půl roce vyjela do ulic, kromě mazání bude i kropit

  • 15
Po několikaměsíčních opravách se do pražských ulic vrátí oblíbená mazací tramvaj, přezdívaná mazačka a tentokrát bude mít více funkcí. Nově byla vybavena kropicí nádrží, aby v létě mohla zavlažovat trávník mezi kolejemi.

Unikátní mazací vůz řady T3 s evidenčním číslem 5572 se po sedmí měsících rozjela v pondělí ve tři hodiny odpoledne z Ústředních dílen v pražské Hostivaři.

Po kolejích se v novém laku projela už minulý týden ve čtvrtek, kdy měla naplánovanou zkušební jízdu.

Při slavnostním návratu se představila ve vánočním hávu, po celé svátky bude totiž jezdit ověšená celkem 2320 světýlky a s andílkem na střeše nádrže s vodou. Kromě mazání bude totiž nyní i kropit.

„Mazačka se nám osvědčila a díky rozšíření funkčnosti nám nyní bude pomáhat ještě více. Hned na jaře začneme využívat cisternu a budeme zavlažovat přímo z tramvaje zatravněné pásy, které kryjí některé tratě v Praze,“ uvedl technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Plastová nádrž na vodu je umístěna na zadní plošině. Má objem pět tisíc litrů, délku 3,7 metru, šířku 1,4 metru a výšku 1,5 metru. Rezervoár je navíc doplněn o vlnolamy kvůli stabilitě. Šířka kropící lišty za druhým podvozkem je 2,4 metru.

Tramvaj bude stále ale především promazávat koleje speciální směsí. Ta pomáhá tomu, aby tramvaje při průjezdu nebylo tolik slyšet (více o mazačce zde).

Podívejte se, jak se mazačka oblékla do vánočního:

Mazací tramvaj byla od května na pravidelné údržbě, najeto měla okolo 120 tisíc kilometrů. Je nejvytíženější pražskou tramvají.

Před loňskými Vánocemi tramvaj dokonce jezdila s vánočním stromečkem, který si díky nadšencům z ČVUT a serveru Technet.cz mohl každý rozsvítit. Chvíli také vozila velké hodiny.

Přímý přenos z mazačky můžete sledovat každý den na Slow TV.