Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha založí společnost na záchranu Opencard, dá do ní sto milionů

  10:50aktualizováno  14:20
Pražští radní v úterý schválili založení městské obchodní společnosti, která by měla spravovat projekt Opencard. Do ní město vloží 100 milionů korun. Podle radního Jana Vašíčka je to první krok k tomu, aby se Praha vymanila z nevýhodných smluvních vztahů. Záměr podléhá schválení zastupitestvem.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Veškeré kroky a vyjednávání by měly být zastřešeny pod městskou společností, která ponese název Operátor. Rada si od ní slibuje sjednocení a zjednodušení dosud roztříštěného provozu, správy a rozvoje projektu.

Vznik firmy musí kromě rady ještě příští týden posvětit zastupitelstvo.

Město přitom tlačí čas. Předchozí rada v čele s exprimátorem Bohuslavem Svobodou totiž předloni v takzvaném řízení bez uveřejnění přiklepla správu Opencard společnosti Haguess dvouletou smlouvou za 74 milionů. I když představitelé metropole tvrdili, že neměli jinou možnost, protože společnost drží licence ke kartě, policie je obvinila z porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Smlouva vyprší začátkem dubna a současné vedení se obává, že pokud ji prodlouží, policie si došlápne i na ně. Chce se proto vyvléct z povinnosti co dva roky obnovovat pro město nevýhodný kontrakt. Politici se proto s firmou eMoneyServices, která mezitím Haguess koupila, dohodli na odkupu části podniku.

Má to však háček. "Nabídku na cenu závodu je EMS připravena předložit pouze nové akciové společnosti," píše se v důvodové zprávě, kterou radní dostali.

"Firma eMoneyServices říká, že tu není subjekt, se kterým by mohla jednat. Jedná se už rok, ale k ničemu to nevedlo," popisuje radní pro informatiku Jan Vašíček.

"Až po roce to vyvrcholilo tím, že obě strany řekly, že pokud je smírnou cestou založení operátora, tak pojďme touto cestou," dodává Vašíček. Jednání podle něj začala s dostatečným předstihem.

"Sám za sebe mohu říct, že je to (založení společnosti) jedna ze schůdných variant řešení toho problému," říká zastupitel za ČSSD Karel Březina.

Jaké jiné varianty by mohly magistrát dostat z úzkých, si však chce ČSSD nechat až na rozhovory s TOP 09. "Nejsme ti, kteří by měli říkat, které další jsou schůdné," míní Březina.

Pokud návrh na založení společnosti projde, je město připraveno okamžitě začít jednat, za jakých podmínek a hlavně za kolik obchod proběhne.

Hrubý nástin hovoří o sumě 50 až 80 milionů korun. Podle Vašíčka bude záviset na tom, co všechno EMS nabídne k prodeji. "K tomu by potom přišli vyjednavači a bavili by se o tom, jestli tam tohle má, nebo nemá být, v jaké to tam má být ceně," nechce se radní pouštět do bližších odhadů.

Jak to stihnout do 6. dubna?

Vašíček věří, že pokud proběhne založení Operátora Opencard bez problémů, jednání by měla být poměrně rychlá. Byť uznává, že termín 6. dubna, kdy původní smlouva vyprší, je spíš v rovině přání. "Nemohu říct, že dohoda bude hotová za měsíc. Samozřejmě jednání budou složitá," předpovídá.

Úspěšná jednání by otevřela cestu k hledání strategického partnera. Tomu nyní brání složité vztahy mezi magistrátem, dopravním podnikem a už zmiňovanou EMS.

Nové funkce karty

Partner by mohl pomoci s rozvojem karty. "Když si chcete do systému vložit peníze, musíte do Škodova paláce. Nemůžete na internet, otevřít si svůj účet a převést si na něj ze své banky peníze," dává Vašíček příklad, k čemu by taková spolupráce mohla vést. Nové řešení by mohlo být hotové do dvou let.

Záležet bude i na tom, zda se město, potažmo jím vlastněná akciová společnost, rozhodne, že projekt bude dál řídit samo. "Nebo zda řekne, že soutěžíme koncesionáře, který do toho vloží svůj záměr a projekt převezme. To už ale asi bude předmětem volebního boje," řekl Vašíček.

Budou si Pražané kupovat papírové kupony?

Podle materiálů, které rada dostala v úterý na stůl, přicházejí v úvahu tři varianty, za nichž by se Praha nedobrovolně vrátila k papírovým kuponům, a projekt Opencard, který od roku 2005 spolykal přes 1,3 miliardy korun, zrušila.

  1. Město nic neudělá
    Pokud by město neudělalo nic, ani neprodloužilo smlouvu se současným dodavatelem a vlastníkem licencí eMoneyServices, hrozí havárie systému. Jediným způsobem, jak prodávat dlouhodobé jízdenky, by byly papírové kupony.
  2. Zřízení akciovky neprojde
    Stejný konec by nastal i v případě, že by se příští týden nepodařilo návrh v zastupitelstvu prohlasovat. Pak by město stálo před rozhodnutím, zda vypsat jednací řízení bez uveřejnění a vlastně zopakovat smlouvu s EMS z roku 2012, kvůli níž padla obvinění.V takovém případě by se ovšem představitelé Prahy pohybovali na hraně zákona a opět by riskovali obvinění. Případnou dohodu musí posvětit zastupitelstvo. "Pak by hrozilo, že by systém mohl přestat technicky fungovat," uznává radní pro informatiku Jan Vašíček. 
  3. Strany se nedohodnou na odkoupení podílu
    V úvahu připadá i to, že zastupitelé vznik akciové společnosti, která aktivity okolo Opencard zastřeší, schválí. Protože však vysoutěžení nového dodavatele bude nějakou dobu trvat, bude se akciová společnost muset dohodnout se současným majitelem, že odkoupí část podílu. Pokud se to nepodaří, opět se bude muset jít cestou jednacího řízení bez uveřejnění. Znovu by rozhodovalo zastupitelstvo a mohl by se opakovat druhý případ.
Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.