ilustrační foto

ilustrační foto | foto: policie čr

Vandalové za sebou v Praze nechávají škody za miliony

  • 7
Škody za desítky milionů korun za sebou v Praze každoročně nechávají vandalové. Na nápravy škod v městské dopravě, jež bojuje především se sprejery, jde spousta peněz. Bez povšimnutí ale nezůstaly ani bicykly, které si mezi sebou Pražané půjčují teprve několik týdnů.

Vrávorá noční Prahou s lahví v ruce, převrací odpadkové koše a leze se svými kumpány po památkách. Seznamte se s typickým pražským vandalem. Existují však i další typy ničitelů. Někteří dávají přednost spreji, jiní ryjí nápisy do skla a jsou i tací, kteří když vidí na chodníku stát kolo, tak si dají tu námahu a vyhodí ho do kontejneru.

Kola terčem ničitelů

V hlavním městě se objevilo 40 růžových jízdních kol.

Tři již zloději ukradli. Některým bicyklům vandalové vypustili duši, ukradli sedačku či třeba zničili ráfky.

Poslední případ se stal nedávno na nástupišti hlavního nádraží. Mezi odpadky skončil jeden ze čtyřiceti růžových bicyklů, které si v rámci projektu Rekola mezi sebou půjčují obyvatelé Prahy.

"Kolo někdo rozbil, zahodil do popelnice a nakonec se ještě ztratilo," popisuje mluvčí projektu Martina Outlá.

Nejde však o jediný případ zničeného kola. Za měsíc fungování prvního celopražského bikesharingu museli lidé z Rekola řešit vypuštěné pneumatiky, rozbité ráfky a tři kola vyškrtli z evidence úplně.

Praha se tak může směle měřit s evropskými městy, kde bikesharing funguje již delší dobu. V Paříži či Londýně totiž ročně zmizí až deset procent z celkového počtu veřejných kol.

Škoda na růžových kolech se pohybuje v řádech několika tisíc korun. Oproti spoušti, kterou za sebou vandalové v Praze zanechávají, jde však pouze o symbolickou částku.

Čísla za celé hlavní město naznačují, že Praha kvůli vandalům přichází o desítky milionů korun ročně, které vynakládá na návrat věcí do původního stavu.

Milion ročně za graffiti

Škody v MHD (2013)

V loňském roce musel Dopravní podnik zaplatit miliony korun, aby dal do pořádku škody, které napáchali vandalové.
Metro
Graffiti: 7,9 milionu korun
Zničené vybavení: 940 tisíc korun
Černý výlep: 65 tisíc korun

Tramvaje
Graffiti: 3,4 milionu korun
Zničené vybavení: 853 tisíc korun

Autobusy
Graffiti: 2,3 milionu korun
Zničené vybavení: 750 tisíc korun

Jedním z nejkritičtějších míst je v tomto ohledu městská hromadná doprava, která se potýká především se sprejery v metru. Odstraňování graffiti v podzemce spolkne každý rok několik milionů korun.

Boj s vandaly a ničením veřejných prostor rovná se boj s větrnými mlýny. Své o tom mohou vyprávět lidé z Prahy 6.

" V listopadu nám ukradli písmena ze sousoší Tycha Brahe a Johanna Keplera. Oprava nás stála 37 tisíc korun. Sotva se písmena na podstavec sochy vrátila, někdo je opět ukradl," popisuje mluvčí šesté městské části Adam Halmoši.

Radnice proto nechala z bronzu odlít opět nová písmena a nápis znovu opravila. Otázkou nyní zůstává, jak dlouho na místě vydrží.

Oblíbeným místem kazisvětů zůstávají parky. Praha 2 si kvůli tomu musela dokonce najmout ostrahu, aby dohlížela na pořádek ve znovuotevřené Grébovce, Praha 5 musela po zimě čistit vypuštěné jezírko v parku Skalka, jehož dno "ozdobili" po svém sprejeři.

Obecně je však v parcích největší problém s koši a lavičkami. "Jedna lavička stojí v průměru deset tisíc korun a zničené jsou v jednom kuse," dodává Halmoši.

Památky se ničí méně

Vandalové se nevyhýbají ani památkám v historickém centru města. "Zaměřují se především na méně frekventovaná místa, kde nejsou kamery a nechodí tam lidé," říká ředitel magistrátního odboru památkové péče Jiří Skalický.

Podle jeho slov jsou častým cílem nenechavců především menší okrasné sošky u historických domů. Naopak velké sochy v poslední době nechávají ničitelé naštěstí na pokoji.