Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Město platí za stejnou práci na Blance dvakrát, tvrdí správce stavby

  12:30aktualizováno  12:30
Nekončící kolotoč problémů pražského tunelu Blanka pokračuje. Tentokrát sporem to, která ze dvou najatých firem má vlastně zajišťovat zkušební provoz dopravní stavby. Jestli ta, která má smlouvu od roku 1997, nebo ta, kterou magistrát kvůli lepší ceně nedávno najal. Při vyřeší zřejmě až právníci.

První auta vjela do tunelu Blanka v sobotu 19. září ve 14:40 hodin. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Podobně jako je pátek třináctého předzvěstí neštěstí, mohlo by se jednou jméno Blanka stát symbolem prokleté akce. Tunel samotný je hezký, ale to, co se děje kolem stavby, často provázejí zmatky, průtahy i miliardy navíc.

Nově se dozor stavby – firma Inženýring dopravních staveb (IDS) – a magistrát hádají, kdo má zajišťovat zkušební provoz a kolik za to má inkasovat. Jestli je tím pravým IDS, nebo firma VIS, kterou na práci radnice nově najala.

Zatím poslední pozoruhodný příběh komplexu tunelů Blanka eskaloval na podzim sporem mezi IDS a Prahou. Tunel nemohl zůstat bez správce zkušebního provozu. IDS za to chtěla 25 milionů korun, což se nelíbilo magistrátu, tak si vyměňovaly čím dál ostřejší dopisy.

Nakonec dostala rada 1. prosince na stůl smlouvu s novým správcem, firmou VIS. Ta má za rok dohledu nad zkušebním provozem dostat bezmála 999 tisíc korun. IDS se dosud starala o většinu prací na Blance, VIS dohlížel na jednu část výstavby v lokalitě Malovanka.

„Podle dopisu a usnesení rady hlavního města Prahy byla bez výběrového řízení vybrána společnost VIS, aby vykonávala stejnou činnost jako IDS. Smlouva IDS přitom nebyla vypovězena,“ uvedl mluvčí IDS Pavel Kočiš s tím, že z toho plyne, že město bude za tu samou práci platit dvakrát – tedy firmám IDS i VIS.

IDS tvrdí o kontraktu mezi magistrátem a VIS, že je neplatný. „Stejně neplatné tak budou jakékoliv úkony a rozhodnutí, které podle ní učiní. Praha proto zřejmě přijde o záruky na všechny tři tunely, protože nebude jasné, kdo nese odpovědnost za jejich zkušební provoz. Bude velmi zajímavé sledovat trestněprávní důsledky kauzy pro politické vedení Prahy,“ dodal Kočiš.

Město tak učinilo kvůli hádce

Město, jak MF DNES potvrdily i neoficiální zdroje, je přesvědčené, že postupovalo správně a že tak muselo učinit kvůli hádce, jež nevedla k řešení.

„Byli jsme v časové tísni,“ hájil rozhodnutí města jeden z dobře informovaných zdrojů MF DNES. Mluvčí magistrátu Vít Hofman upozornil na paradoxní okolnost, kdy městu IDS na podzim tvrdila, že nemá zasmluvněné činnosti, které by měla vykonávat během zkušebního provozu.

„IDS také opakovaně odmítla ihned po zahájení zkušebního provozu specifikovat činnosti, které je ochotna jako mandatář provádět – a svou nabídku nám doručili až po asi dvou a půl měsících nevykonávání služeb,“ zdůraznil Hofman.

Proto podle něj město muselo sjednat na dohled nad zkušebním provozem jinou firmu. „Tvrzení, že by smlouva s VIS byla neplatná, je nepravdivé. Stejně tak ani není pravda, že by snad mohly propadnout záruky na Blance,“ dodal mluvčí.

Společnost VIS situaci nekomentovala. „K této situaci vám poskytne kompetentní stanovisko a vysvětlení magistrát,“ uvedl za VIS Petr Kalabis. Firma už v tuto chvíli kontroluje stavbu, prověřuje provedené práce a schvaluje je.

IDS trvá na svém a argumentuje smlouvou z roku 1997, která podle nich Prahu i je zavazuje k dozoru nad zkušebním provozem. Ta, jak potvrdily i zdroje z magistrátu, není jasná. Například nespecifikuje přesně rozsah prací ani to, kolik za ně má IDS dostat peněz.

Společnost si na to nechala zpracovat znalecký posudek, který vypočítal objem jejích prací na 25 milionů – tedy na mnohonásobně víc, než kolik si řekla VIS. MF DNES ověřovala částky na několika místech, výsledek se různí. Jedni tvrdí, že zhruba jeden až dva zaměstnanci VIS nebudou na zkušební provoz stačit, jiní věří, že milion za rok zkušebního provozu je odpovídající odměna.

Blanka je problematickou stavbou od počátku. Během prací došlo k několika propadům půdy, cena stavby se o miliardy zvýšila, dokončení tunelu se protáhlo o čtyři roky – naposledy kvůli kabelům, které navlhly.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.