Do stanice Motol by mělo metro poprvé vjet 6. dubna.

Do stanice Motol by mělo metro poprvé vjet 6. dubna. | foto: František Vlček, MAFRA

Hromadná doprava bude levnější. Uleví to přecpané Praze?

  • 460
Metro v Motole, wi-fi připojení v tramvaji, levnější jízdné... Prahu čeká během jednoho roku veliký skok v rozvoji městské dopravy. A stále existuje také naděje, že se v novém roce otevře tunel Blanka.

Tolik zásadních dopravních změn v jednom roce Praha nepamatuje. Dopravní revoluci přitom nikdo neplánoval. Magistrát pod vedením několika primátorů se za poslední léta nedokázal ve slíbených termínech vypořádat s několika zásadními projekty a je spíše dílem náhody, že za nimi bude moci nakreslit tlustou čáru během jediného roku.

Věci se dají do pohybu už v polovině ledna. To totiž skončí výběrové řízení na provozovatele nových parkovacích zón. „Pokud Technická správa komunikací vybere dodavatele, měly by být nové zóny zavedeny do tří měsíců od podpisu smlouvy,“ říká náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Nový systém parkovacích zón, které mají nově platit částečně na území Prahy 5, 6 a 8 a následně se rozšířit i do dalších městských částí, chtělo předchozí vedení metropole původně spustit už letos na podzim. Výběrové řízení se však protáhlo kvůli připomínkám firem, které se o zakázku ucházely. Nyní se proto hovoří o začátku jara.

Právě jaro přinese Pražanům největší nadílku dopravních novinek. Stříhat se bude páska u prodloužené linky metra A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol. „Se zprovozněním nového úseku počítáme 6. dubna,“ potvrdil MF DNES ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Spolu s otevřením nového úseku začne společnost Ropid chystat změny v jízdních řádech některých autobusů, a to převážně na území Prahy 6. Díky novému metru už nebudou některé zapotřebí.

Zaplaťte, jinak se tunel Blanka ani tento rok neotevře

Ve hře také stále zůstává otevření tunelu Blanka, kterým se mělo podle původních plánů jezdit již na konci roku 2011. Zda však do nejdelšího městského tunelu v Evropě vjedou auta alespoň na jaře 2015, to záleží na dohodě magistrátu s Inženýringem dopravních staveb (IDS), který je správcem stavby. 

Společnost dala Praze ultimátum, že pokud nedostane do 15. ledna zaplaceno za práci, z projektu odstoupí. To by otevření Blanky odsunulo na neurčito. Tento rok by se nestihlo.

Co však koalice na magistrátu rozhodně stihnout chce už tento rok, je předvolební slib v podobě levnějšího ročního kuponu na MHD. Ze současných 4 750 korun má jeho cena klesnout na 3 650 korun.

Doprava v roce 2015

Nový přívoz propojí na jaře břehy Holešovic, Štvanice a Karlína. Fungovat bude vždy od dubna do září. 

V druhé polovině roku skončí opravy dálnice D1 v úseku mezi Chodovem a Průhonicemi. Na místě tak skončí dopravní omezení. 

Na jaře tohoto roku začne v Praze 2 kompletní oprava Bělehradské ulice. Práce mají trvat 18 měsíců, hotovo bude na podzim 2016. 

V rámci výstavby tunelu Blanka na Letné vzniká podzemní parkoviště zhruba pro 800 automobilů. Pokud správce Blanky, firma IDS z projektu neodstoupí, v roce 2015 by se mělo parkoviště otevřít řidičům. 

Tento rok odstartuje oprava Negrelliho viaduktu. Přes ten nebudou dva roky jezdit vlaky z Masarykova nádraží do Kladna.

Řada cestujících kvůli avizované změně váhá, zda si na přelomu roku pořídit roční kupon za stávající cenu, nebo čekat. Vedení města však doporučuje, aby lidé na nic nečekali. „Pokud vše půjde, jak má, a zlevníme roční kupon zhruba od poloviny roku 2015, bude i tak pro všechny, kterým končí roční tramvajenka na přelomu roku, výhodnější pořídit si ji za současných 4 750 korun,“ radí Dolínek.

Zda se cestující, kteří si nyní koupí dražší kupon, dočkají se zavedením levnějšího jízdného odškodnění, zatím vedení metropole neví. Aktuálně se radí s vídeňským dopravním podnikem, který jízdné podobným způsobem snížil v roce 2012.

Současně s nastolením nižších cen chce Praha přistoupit k některým dopravním omezením pro osobní automobily. Chce tak dostat více lidí právě do MHD.

Cestující se od letoška dočkají v MHD většího pohodlí, a to jak v tramvajích, autobusech, tak i v metru. „V roce 2015 by měly být bezbariérově zpřístupněny další tři stanice metra, kde budou dobudovány výtahy. Jedná se o stanici Můstek, Anděl a I. P. Pavlova,“ říká Ďuriš. Do budoucna budou přibývat i další stanice, aby byla MHD do roku 2025 zcela bezbariérová.

V průběhu roku vyšle dopravní podnik na koleje celkem 32 nových souprav typu 15T ForCity. Všechny budou mít klimatizaci a bezplatné wi-fi připojení.

Na jaře vybaví autobusy linky 119 z letiště do Dejvic platebním terminálem. Díky němu budou mít cestující možnost zaplatit za jízdenku bezkontaktní platební kartou. Tento systém by se mohl rozšířit i do dalších vozů. Podobně dopravní podnik zvažuje, že bude do dalších stanic metra umisťovat nové automaty na jízdenky, které také přijímají platební karty.

Rok 2015 by se měl mimo jiné do pražských kronik zapsat jako rok, kdy magistrát vyřešil potíže s Opencard. Jasněji o tom, zda budou Pražané i v následujících letech nosit v peněženkách červenou kartičku, nebo ji budou muset nahradit něčím jiným, by mělo být již v lednu. 

Nové vedení metropole se zatím s problematickým projektem seznamuje a zvažuje možnosti. Společnost eMoneyServices (EMS) zaručila, že zatím nebude fungování karty nijak omezovat.

Město má několik možností, jak s Opencard naložit. Buď koupí autorská práva k projektu od EMS, což bývalé vedení odmítlo, protože nesouhlasilo s cenovou nabídkou firmy, nebo vytvoří vlastní projekt a Opencard se zcela zbaví.

Nově by cestující mohli mít kupon na MHD nahraný například v chytrém telefonu formou speciální aplikace. Nový projekt by nějakou dobu mohl běžet souběžně se starou Opencard.