Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praze docházejí licence Opencard, hrozí návrat papírových tramvajenek

  19:20aktualizováno  19:20
Buď nakoupit další karty Opencard, nebo začít tisknout papírové kupony na předplatné jízdného v MHD. Z těchto dvou možností bude volit nová rada hlavního města, která řeší problém s nedostatkem karet. Pokud si však vybere první variantu, může skončit u soudu.
Opencard (ilustrační snímek)

Opencard (ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Kdo si chce pořídit Opencard, měl by si o ni zažádat co nejrychleji. Z karty Pražana bude brzy nedostatkové zboží.

Důvod je prostý: z 56 tisíc licencí, které město nakoupilo v polovině letošního roku a díky kterým získalo možnost vystavit novým žadatelům stejné množství nových karet, zbývá už jen osm tisíc. Až dojdou, Praha ztratí právo vydávat další karty.

„Očekáváme, že toto množství by mohlo vystačit do konce roku,“ říká Pavel Stöckl z firmy Operátor Opencard.

Vyřešit to musí co nejrychleji nová rada ve složení ANO, ČSSD a Trojkoalice. Ustavující zastupitelstvo nové pražské vlády se ale sejde až 26. listopadu.

„Je možné, že pokud problém rada včas nevyřeší, Praha ke konci roku nebude mít možnost vydávat další karty,“ řekl MF DNES důvěryhodný zdroj obeznámený se situací.

Karta se ještě prodraží

  • V roce 2005 se hovořilo o tom, že tříletý provoz karty i s jejím vytvořením vyjde na 90 milionů.
  • V roce 2009 se ukázalo, že do projektu město v brzké době investuje přes miliardu korun.
  • Dnes se zaplacená částka pohybuje okolo 1,4 miliardy korun.
  • Město chtělo odkoupit práva ke kartě od firmy EMS. Ta projekt nabídla nejprve za necelých 500 milionů korun, posléze přišla s variantou za 80 milionů s tím, že by z karty profitovala pomocí reklamy.
  • I když město projekt ukončí, bude za něj platit. Dluží totiž EMS za provoz a další služby. Společnost si nárokuje 170 milionů korun. Podle magistrátu je to příliš.
  • Město navíc od letošního července neplatí za podporu systému.

Pro takový případ má město alternativní řešení. „Už od jara má Dopravní podnik v záloze krizovou variantu vydávání papírových kuponů. Jelikož by v tomto případě šlo pouze o náhradu za nově vydané karty, bylo by to řešení poměrně rychlé,“ dodává Stöckl.

To, že město vyčerpá všechny licence, ale nemusí automaticky znamenat, že se přestanou nové karty okamžitě vydávat.

Už v minulosti magistrát vystavoval některé karty žadatelům takzvaně načerno, tedy aniž by k nim měl nakoupené potřebné množství licencí. Za ty pak platil vlastníkovi autorských práv, společnosti eMoneyServices (EMS), zpětně.

Avšak pokud město takové řešení zvolí, poruší podle EMS autorská práva.

„My bychom pak mohli požádat soud o předběžné opatření. Nic takového ale zatím neplánujeme,“ říká mluvčí EMS Martin Opatrný s tím, že vlastník práv bude o Opencard nejprve jednat s novým vedením metropole.

Obžaloba jako za Svobody

Jenže nová rada se může dostat do problémů už jen tím, že nové licence nakoupí. To totiž lze udělat jen pomocí takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění.

Za stejný postup je nyní obžalováno deset bývalých radních z éry exprimátora Bohuslava Svobody (ODS). Jako nejčistší se tak jeví právě dočasná náhrada nových karet za kupony.

Aby nová rada získala co nejvíce času a mohla se rozhodnout, zda bude investovat do dalších kartiček, nebo začne budovat nový projekt, chce Operátor Opencard vzít licence z již vyřazených karet a využít je pro karty, které bude magistrát teprve vystavovat. Zbývající počet licencí by o něco vzrostl. Problém by se však jen o něco oddálil. 

Jak dosluhující, tak budoucí rada města se shodují na jednom: Opencard je třeba nahradit zcela novým systémem. Končící vedení města už připravilo nový projekt - alternativu Opencard prý lze vytvořit za šest měsíců.

Zda jej koalice ANO, Trojkoalice a ČSSD vezme za svůj, se uvidí. A v neposlední řadě musí město vyřešit dluhy vůči EMS.

Jak šel čas s Opencard

Z elektronické tramvajenky, která měla být všestranným pomocníkem Pražanů, se vyklubal pochybný projekt za více než miliardu korun

2005–2007 V roce 2005 Praha schválila projekt čipových karet. O dva roky později město začíná Opencard vydávat. Jejich vydávání a provoz má na starosti firma Haguess.

2009 Dva audity ukazují, že projekt neodpovídá vynaloženým nákladům. Závislost města na společnosti Haguess hodnotí auditoři jako rizikovou.

2010 Opencard začala prověřovat policie. Hlavní město podepsalo s firmou Haguess dodatek smlouvy, který zvyšoval počet vydaných karet. Haguess jich měla dodat dalších 260 tisíc.

2011 Praha převzala správu karty. Také rozhodla o odkupu 300 tisíc licencí pro Opencard. V kauze padlo vůbec první obvinění. To se týkalo pěti úředníků z odboru informatiky. Ti údajně zvýhodnili firmu Haguess.

2012 Praha a Dopravní podnik dostaly pokutu za porušení zákona o veřejných zakázkách. Pět magistrátních úředníků bylo obžalováno z toho, že uzavřeli pro město nevýhodné smlouvy.

2013 Společnost eMoneyServices převzala roli Haguessu v projektu Opencard. Koupila totiž klíčovou část firmy, která stála u zrodu projektu. Město se ke konci roku začíná připravovat na odkup projektu, aby na firmě nebylo závislé.

2014 Pět úředníků je odsouzeno (podmínečně na 1 - 3 roky). Poslanci zřídili vyšetřovací komisi. Obžalováno je deset radních. Městu se nedaří projekt odkoupit a chystá jeho náhradu. Vyšetřovací komise připravuje trestní oznámení.

Autor:






Hlavní zprávy

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.