Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Metro by do jedné v noci mohlo jezdit jen v zimě, omezení čeká i autobusy

  • 254
Praha hledá možnosti, jak ušetřit při provozu pražské hromadné dopravy. V první řadě chce, aby byla efektivní. Prahou by tak měly jezdit pouze spoje, které budou plně využívány. Ostatní nejspíš čeká zrušení či omezení provozu. Dotknout by se to mohlo i vloni na podzim prodlouženého provozu metra o víkendových nocích.

Praha se může pochlubit jednou z nejhustších dopravních sítí v Evropě. Má nejen vysoký počet tramvajových i autobusových linek, ale také dobrou dostupnost zastávek - lidé na ně nemusí chodit daleko. Příští rok čekají ale cestující velké změny.

Kde lze čekat změny

U prodlouženého provozu metra o víkendových nocích. Omezení by se pak dotklo i návazných autobusových a tramvajových linek.

Linka 125
Dnes jezdí z Jižního Města na Smíchov. Mohla by se prodloužit přes sídliště Petrovice, možná až na Skalku, plnohodnotně by nahradila linku 271.

Linka 218
Po Evropské ulici jezdí souběžně s tramvajovou tratí. Může se omezit ve prospěch tramvají.

Linka 118
Měla by se prodloužit na Smíchov. Vytvořila by nové výhodné spojení.

Linka 170
Mohla by obsloužit trasu z Jižního Města přes Spořilov a Přístaviště až na Barrandov, nahradila by linku 192.

Pozn.: jde o výběr možných změn

Město totiž za stávající nabídku veřejné dopravy, která je dle průzkumu Mezinárodní automobilové federace z roku 2010 čtvrtá nejlepší v Evropě, platí víc, než si může dlouhodobě dovolit. Píše se to v analýze, která zároveň přináší návod, co město může v takové situaci dělat.

Regionální organizátor MHD proto teď dokončuje detailní plán změn. Kdy budou úsporná opatření zavedena a v jakém rozsahu, o tom musí rozhodnout pražští zastupitelé. Podle informací MF DNES se původně uvažovalo už o lednu, nyní se hovoří o březnu. Omezení se s největší pravděpodobností dotkne i prodlouženého provozu metra a návazné dopravy během víkendových nocí.

"Dokázal bych si představit, že by metro jezdilo déle třeba jen během zimních měsíců - kdy je plesová sezona a lidé jím často jezdí. Naopak během letních nocí by byl jeho provoz výrazně kratší," míní primátor Bohuslav Svoboda.

Stejně tak se dá předpokládat, že budou v příštím roce omezeny i další málo využívané spoje, zejména autobusové linky, jež jezdí souběžně s tramvajemi či vlaky.

Analýza veřejné dopravy, kterou zpracovala Boston Venture Central Europe, ale Praze nabízí víc scénářů, jak hradit veřejnou dopravu. "Město v roce 2010 zaplatilo za službu veřejné dopravy víc peněz než jiná, mnohem bohatší města Evropy," píše se v dokumentu.

Zdražovat jízdné je až poslední možnost, říká primátor

Podle něj by Praha mohla také zdražit jízdné. To by však zřejmě vedlo k úbytku cestujících. "Zdražení je poslední možnost, kterou bychom případně využili. Nejprve je nutné vyčerpat ostatní možnosti," říká primátor.

Další možností, jak získat peníze na zaplacení městské hromadné dopravy, jsou jednorázové poplatky při výstavbě nemovitostí, které se nacházejí ve stanoveném okruhu a vzdálenosti od veřejné dopravy. "Jinou variantou jsou pravidelné poplatky související s dostupností veřejné dopravy, což má pozitivní dopad na cenu nemovitosti," píše se dále v analýze Boston Venture.

"To jsou sice okrajové věci, ale samozřejmě zároveň také možnosti, které lze využít. My teď ale musíme klást důraz především na zefektivnění dopravních výkonů, za které platíme," dodává primátor Svoboda.

Analýza, kterou si město nechalo zpracovat, také poukazuje na poměrně nízkou cenu ročních předplatných kuponů na MHD. Dokládá to srovnáním se sedmi dalšími městy - českými i evropskými. Levnější než Praha je má pouze Brno. Dražší je podle údajů z roku 2010 například Ostrava, Budapešť či Amsterdam.

Dokument také velmi kladně hodnotí úroveň pražské MHD. Česká metropole například vítězí ve srovnání s dvaačtyřiceti evropskými městy, a to v průměrném počtu cest veřejnou dopravou na jednoho obyvatele.