Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vést metro D na Žižkov se nevyplatí, říká analýza magistrátního institutu

  17:50aktualizováno  17:50
Zatímco radnice Prahy 3 plánuje, kudy by mohla na jejím území vést nová slibovaná linka metra D, magistrátní Institut plánování a rozvoje nově zjišťuje, že by se podzemka na Žižkově kvůli nízkému počtu cestujících nevyplatila.

Vizualizace navrhovaných stanic metra D | foto: Metroprojekt

Podle nové analýzy Institutu plánování a rozvoje (IPR) by linka D ve své druhé části lépe sloužila na trase z náměstí Míru přes hlavní nádraží na náměstí Republiky. Žižkovu podle dokumentu stačí tramvaje.

IPR porovnal několik variant trasy: vedení z náměstí Míru na Žižkov, ukončení trasy na náměstí Republiky, odbočku z náměstí Republiky na Žižkov a oblouk z náměstí Republiky přes Karlín na Žižkov. Nejlépe z posouzení vyšla druhá varianta.

Fotogalerie

„Ze sledovaných variant rozbory jednoznačně ukazují na nevhodnost směřování metra D na Žižkov. Jednoznačně nejlépe vychází zavedení trasy do centra a obsloužení hlavního nádraží... a dále provázání déčka s trasou B prostřednictvím stanice na náměstí Republiky,“ píše se v materiálu.

Proti vedení metra přímo na Žižkov hovoří zejména propočty, kdy by jako spádový dopravní prostředek vozilo z Žižkova do centra asi 33 tisíc cestujících denně. Přitom u ostatních tras je to přes 100 tisíc cestujících.

Například linka C ze směru Háje převeze až 274 tisíc denně..

„Provedené analýzy prokazují, že plánovat metro na Žižkov není nezbytné ani jinak dopravně opodstatněné,“ tvrdí dokument.

Tramvaje jsou výhodnější

Kvalitní dopravu jsou prý schopny zvládnout tramvaje, a to i v případě další bytové výstavby na Žižkově. „Tramvaje na rozdíl od metra ve všech variantách nabízejí rychlejší a výhodnější přímé napojení do centra,“ píše se v materiálu.

Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Podle IPR je ale nutné, aby se stavěl úsek přes hlavní nádraží na náměstí Republiky, a to souběžně s částí z Pankráce na Vinohrady - teprve ve chvíli, kdy lidé nebudou muset na Pankráci přestupovat na přetíženou trasu C, tak jí trasa D ulehčí.

Metro D spojí centrum s jižní částí města. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů.

Dopravní podnik (DPP) nyní řeší výkup pozemků, ale z osmi set pozemků se zatím podařilo vykoupit jen deset (více o tom zde). Radní nedávno rozhodli, že na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.