Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žižkov se hlásí o napojení na metro D, vytipoval tři místa pro stanice

  19:03aktualizováno  19:03
Radnice Prahy 3 se hlásí o své místo na mapě trasy D pražského metra, která by se mohla začít stavět už v roce 2017. Podle starostky Vladislavy Hujové se na nutnosti protáhnout nové spojení až na Žižkov shodli politici ze všech stran. Mají i tipy na umístění stanic.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Linka metra D má zatím vozit cestující z Písnice až na Náměstí Míru. Praha 3 nyní diskutuje s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) o tom, že by na území této městské části mohly přibýt stanice u Prokopova náměstí, v lokalitě u Nákladového nádraží Žižkov a také na Chmelnici.

To, zda metro D na Žižkov skutečně dorazí, závisí také na tom, kolik cestujících by úsek využívalo. Odpovědi na tuto otázku má přinést analýza, kterou IPR vypracuje do konce listopadu.

Metro by bylo pro Žižkov neocenitelnou pomocí a zároveň důležitou částí rozvoje. Je to totiž jedna z nejlidnatějších částí Prahy a ulice Koněvova a Husitská jsou neustále přetížené.

Starostka také poukazuje na plánovanou přestavbu budovy nákladového nádraží, v níž vzniknou nové byty a kanceláře. V důsledku toho překročí Praha 3 počtem obyvatel stotisícovou hranici. Lidé by přitom měli k dispozici stále „jen“ linku tramvaje číslo 9 a metro až na Vinohradech.

„Tolik lidí zcela logicky současná síť MHD, která je v Praze 3 kapacitně dimenzována na mnohem omezenější počet cestujících a lokalizována spíše páteřně, rozhodně nemůže uspokojit,“ vysvětluje starostka Vladislava Hujová.

I kdyby však její výsledky analýzy podpořily argumenty, se kterými do diskuse vstupují Žižkováci, k vlastní stavbě bude ještě hodně daleko.

Po modré bez řidiče

Zahájení výstavby prvního úseku modré linky D je plánováno na první pololetí roku 2017. Nejprve se bude stavět trasa Depo Písnice - Pankrác, jejíž dokončení se předpokládá v roce 2022. Je ale nutné počítat s tím, že dalších několik let potrvá stavba prodloužení trasy od stanice Pankrác na náměstí Míru.

Vlaky déčka budou projíždět stanicemi Náměstí Míru, Náměstí Bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Výstavba metra včetně výkupu pozemků bude stát asi padesát miliard korun.

Po vzoru velkých evropských měst, jako je Londýn nebo Paříž, plánuje Praha na nové lince metra D zavedení automatického provozu bez řidiče. Zcela automatická linka bude sice o dvě miliardy dražší, ale celkový provoz bude levnější a hlavně bezpečnější.

Na nástupištích přibudou speciální stěny, které budou cestující chránit před případným pádem do kolejiště. Stěny se automaticky otevřou, jakmile vlak přijede do stanice, a zavřou se současně s dveřmi vozu. Další novinkou by měly být i plně průchozí vlakové jednotky a uzavřené turnikety, které budou zabraňovat vstupu do metra bez zaplacení jízdného.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.