Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Video: Zběsilá jízda metropolí na kole. Vytočit řidiče je snadné

Adam Váchal, Zdeněk Princ Metro.cz
18. dubna 2012  10:52
Sedli jsme na kolo a vyrazili do centra. V závěsu za tramvají jsme předjížděli stojící kolony. Průjezd ucpanou Ječnou nám zabral jen pár minut. Jen zázrakem neskončily naše bicykly pod koly automobilů.
Na kole po Praze
Na kole po Praze | foto: Jiří Bigas, Metro.cz

Patříte mezi řidiče, kteří nadávají na cyklisty, nebo cyklisty, kteří si stěžují na řidiče? Já osobně jezdím do práce každý den autem. Včera jsem se ale rozhodl oprášit kolo a strávit den v metropoli jako cyklista. Na cestě mě doprovázel Vít Masare z iniciativy Auto*Mat, která podporuje cyklistiku v Praze.

V kolonách bicykl nepředjedete

Přibude cyklostezek

Novinky pro cyklisty

  • Na Výtoni v ulici Na Slupi bude letos upravena křižovatka, umístěno nové dopravní značení a cyklopruh o délce více než půl kilometru.
  • Cyklostezka od Barrandovského mostu do Malé Chuchle se letos dočká živičného povrchu.
  • Nového povrchu se dočká také cyklostezka od Toužimské ulice k Tupolevově a trasa z Kačerova do Záběhlic.
  • V metropoli letos přibude 171 nových cyklostojanů.
  • Na osmnácti úsecích se cyklisté dočkají nových cyklopruhů a cyklopiktogramů.

Na Mariánském náměstí nasedáme na kola. Jízda po kočičích hlavách není vůbec nic příjemného. "Tady je to ještě dobrý, nejhůř se po kostkách jede v ulicích Vodičkova a Lazarská," popisuje mi za jízdy Vítek Masare.

V Křižovnické čekají řidiči aut, až padne zelená. Necháme projet tramvaj a frčíme za ní. Stojící auta necháváme za sebou. "Průměrně za den ujedu 25 kilometrů," říká mi zatím Vítek. Trochu se zastydím, protože jsem ráno naložil svůj bicykl do auta a popojel si blíže k místu setkání. A to jsem věřil, že ujedu celou cestu pouze na kole.

Na cyklopřejezdu přednost nemáte

Jako řidiče mě vždy vytáčí, že cyklisté jezdí "uprostřed" silnice a nemůžu je předjet. Na Janáčkově nábřeží se ptám Vítka, proč nejede více u kraje. "Vidíš ty zaparkovaný auta, kdyby někdo otevřel dveře, tak si nameleš," vysvětluje mi. "Čím blíž jezdíš u kraje, tím víc tě k němu pak řidič při předjíždění tlačí," dodává.

Vracíme se na pravý břeh Vltavy. Za Výtoní odbočujeme a míříme do ulice na Slupi. Nachází se zde totiž jeden z mála cyklopřejezdů. "Na rozdíl od přechodu nemáš na cyklopřejezdu přednost před auty," varuje Vítek.

V Ječné jsem dostal strach

Míříme na Karlovo náměstí. Doprava houstne a já nevěřícně koukám na Vítka, jak odbočuje do ucpané Ječné ulice. Auta zde stojí ve dvou pruzích v koloně. Výpary z výfuků mě dusí. Kličkujeme mezi stojícími vozy. Během dvou minut dojedeme až k semaforům na křižovatce s Legerovou. "Viděl si, kolik jsme za sebou nechali aut?" ptá se mě hrdě Vítek. Odhaduji to na padesát vozů.

Když padne zelená, vyděšeně se rozjedu. Auta se začnou valit dopředu a my mezi nimi. Lituji, že jsem si nevzal helmu, nebo rovnou auto. Zázrakem se zařadíme do vedlejšího pruhu a pokračujeme dál ve zběsilé jízdě. Na náměstí Míru mám chuť sesednout z kola a stoupnout si na přechod. Abychom se totiž dostali do Korunní, musíme přejet přes tři jízdní pruhy. Místo kolony se ale tentokrát potýkáme s rychle projíždějícími auty. Když mám dojem, že se ze zatáčky již další auto nevyřítí, zkusím štěstí a přejíždím přes tři pruhy. Oddechnu si a těším se na chvíli, kdy svůj bicykl složím do kufru auta.

Praha potřebuje změnu, na řadě míst není možná

Cyklisté si při jízdě v Praze stěžují na řadu nedostatků. "Je potřeba se zaměřit na cyklistickou, pěší a veřejnou dopravu, ne pouze automobilovou," říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

Za nejnebezpečnější místa pro cyklisty odborníci považují Smetanovo nábřeží v úseku mezi Rudolfinem a Národním divadlem, Vinohradskou ulici při sjezdu k Václavskému náměstí, ulici U Bulhara a v neposlední řadě Vyšehradský tunel. Právě u Vyšehradského tunelu se již delší dobu snaží město napravit kritickou situaci. "Tunelem vede pro chodce pouze úzká cesta. Musí se zde sesednout z kola, ale většina to neudělá. Snažili jsme se problém vyřešit tím, že by se okolo skály vybudovala speciální lávka, památkáři ale náš návrh zamítli," popisuje místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek.

Anketa

Je podle vás Praha pro cyklisty bezpečná?

Síť cyklostezek je naprosto nedostatečná 55 %
Cyklisté by si zasloužili více ohleduplnosti 16 %
Samotní cyklisté zbytečně riskují 10 %
Kolo ve městě nepatří na silnici 17 %


  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

M & M reality holding a. s.
Realitní makléř

M & M reality holding a. s.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.