Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metrostav rozšířil pohledávku za tunel Blanka o další půl miliardy

  11:21aktualizováno  14:05
Nejen 2,1 miliardy, ale navíc dalších více než 500 milionů bude chtít proplatit stavební firma Metrostav za nezaplacené faktury na práce v tunelovém komplexu Blanka. Jde o faktury, které jsou po lhůtě splatnosti. Uvedl to mluvčí Metrostavu František Polák.

Tunel Blanka je těsně před dokončením. Otevřít by se podle původního plánu měl na jaře 2014 | foto:  František Vlček, MAFRA

Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak činí 2,7 miliardy korun. Další stání u rozhodčího soudu bude 10. března.

Původní žalovaná částka ve výši přes 2,1 miliardy korun byla za práce, které Metrostav odvedl do října. "Navýšení se týká faktur po lhůtě splatnosti za práce provedené v listopadu a na začátku prosince," řekl Polák.

"Faktury již máme několik měsíců a s tímto krokem jsme počítali. Proto jsme Metrostav požádali, aby doložil, že práce byly řádně objednány a provedeny," uvedl v reakci primátor Tomáš Hudeček. "Pokud vše Praze řádně doloží, nebudeme mít problém zaplatit, zatím se tak ale bohužel nestalo," doplnil.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem jsou především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací.

Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Město do arbitráže vstoupilo kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Peníze na faktury má, obává se ale, že je nemůže zákonnou cestou proplatit. Podle některých informací totiž zhruba miliardu z dosud nezaplacených peněz Praha neobjednala a nikdy neschválila.

Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní primátor Tomáš Hudeček mluví o konci léta.

"Termín se jednoduše stanovit nedá, nemůžeme říci datum," řekl primátor na čtvrtečním zasedání zastupitelstva.

Situaci navíc komplikuje fakt, že Praha zatím nemá vybaveny dispečinky, ze kterých se bude provoz tunelu Blanka řídit. Vybudování provizorních řídicích středisek potrvá několik měsíců a Praha ještě ani nevybrala firmu, která potřebné technologie dodá a zajistí zkoušky nutné ke spuštění provozu.

Náměstek Nouza ČTK už ve středu řekl, že udělá vše pro to, aby aby se Blankou začalo jezdit v září. To opozice zpochybňuje. Bývalý primátor a nyní opoziční zastupitel Bohuslav Svoboda (ODS) dnes řekl, že odhady se kloní ke konci roku.

"To je pro mě termín, který je velmi špatný a velmi Prahu zatěžující a padá na hlavu tohoto zastupitelstva," uvedl.

Podle informací z tohoto týdne podzimní zastavení stavby vyšetřuje protikorupční policie. Kauzu řeší od loňského léta i Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ).

Ten ale podle Prahy postupuje protichůdně, prošetřuje totiž rozhodnutí města o dodatcích ke smlouvě, které pokračování stavby naopak umožnilo. Praha se kvůli tomuto rozporu obrátila na ministryni spravedlnosti Helenu Válkovou (více o tom čtěte zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.