Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec bloudění v MHD. Chystá se nový orientační systém

Filip Jaroševský Metro.cz
8. října 2016  8:46
Problém, který umí potrápit nejen cizince a mimopražské, ale i rodilého Pražana. Stojíte ve stanici metra či na nástupišti tramvaje a nevíte, kudy dál. Přestože by vás mohla nasměrovat jednoduchá cedule či rozcestník, narážíte na zmatečný systém.
Nefunkční zastávka autobusu na Letišti Václava Havla.
Ilustrační foto | foto: Marek Hýř, Metro.cz

„Podobné zmatky má brzy vyřešit nový orientační systém. Pokud se vše podaří uskutečnit, již v příštích letech bychom se mohli konečně dočkat přehledného systému,“ říká Vojtěch Novotný, který se v Ropidu na tvorbě nového systému podílí.

Jak by mohl nový systém ovlivnit život Pražanů?
Nový systém by měl přinést jednotný a kvalitní design veškerých navigačních a informačních prvků Pražské integrované dopravy – tedy cedule, mapy, rozcestníky – a sjednotit tak dosud roztříštěné informační a orientační systémy metra, tramvají a dalších součástí PID do jednoho logického celku.

Vojtěch Novotný

Vojtěch Novotný

Nezůstane však zacílený pouze na veřejnou dopravu, bude obsahovat také navigaci k významným pěším cílům – pamětihodnostem, kulturním institucím a podobně tak, jak je to běžné například v Londýně.

Jakým problémům či situacím by měl nový systém zabránit?
Měl by pomoci zejména na přestupních bodech při hledání „správného východu“ ze stanic metra, ale i při hledání zastávky, což je klíčové zejména pro návštěvníky Prahy.

Slibujeme si, že lepší orientace pěších zejména v centru pomůže místním i turistům, přispěje také k rozptýlení turistické zátěže z oblastí, jako je například Královská cesta.

Proč není podobný systém užíván již nyní? Co způsobuje nynější „zmatenost systému“?
Jednou z výrazných příčin současné nejednotnosti informačních a orientačních systémů je roztříštěné vlastnictví a správa jednotlivých prvků – jednoduše řečeno, každý správce si informační systém dělá podle svého. Mají třeba různou grafiku, chybí jednotící linie.

Velkým problémem Prahy je skutečnost, že různé části systému veřejné dopravy mají své specifické informační a orientační systémy, které mnohdy nejsou propojené. Například když vystoupíte na tramvajové zastávce Nádraží Podbaba, není moc jasné, kudy se dostanete na vlak.

Co ještě chybí k tomu, aby byl systém realizován?
Projekt vzniká v úzké spolupráci Ropidu a Institutu plánování a rozvoje Prahy. Nicméně spolupráce musí probíhat i s dalšími městskými institucemi, například dopravním podnikem, Technickou správou komunikací či Pražskou informační službou.

Na nyní připravený věcný záměr naváže analýza současného stavu, po které bude následovat vlastní návrh jednotného informačního a navigačního systému. Konkrétní podoba prvků systému by měla vzejít z otevřené graficko-designérské soutěže.

Kdy se změn v praxi můžeme dočkat a kolik bude systém stát?
Vůbec prvním krokem musí být pečlivá analýza současného stavu, a to nejen z hlediska funkčního a grafického, ale i z hlediska vlastnictví a správy jednotlivých prvků. Naším cílem je tedy vše sjednotit.

Chceme totiž mít informační a orientační systém, který bude přínosem pro Pražany i návštěvníky Prahy a který zároveň bude efektivně realizován, spravován a udržován. Výsledky bychom měli mít hotové v polovině příštího roku. Poté bude stanoven další harmonogram a konkrétní rozpočet celého projektu.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.