Do patnácti let vzroste role pražské MHD, její provoz zaplatí i řidiči

  9:49
Odborníci pokročili v přípravě takzvaného Plánu udržitelné mobility, který má být dopravní strategií Prahy na příští desetiletí. Jeho smyslem je upozadit auta a naopak posílit tramvaje a železnici. Za provoz MHD by mohli platit řidiči skrze parkovné a mýtné.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Dopravu v metropoli komplikuje tisíce malých i velkých problémů. Od přetížených spojů MHD přes kolony na hlavních tazích po nedostatek parkovacích míst.

Aby je město mohlo lépe řešit, vzniká Plán udržitelné mobility, na kterém již magistrát s odborníky a veřejností pracuje rok a půl. Praha bude podle dokumentu plánovat dopravu pro dalších 15 let a má jí otevřít i cestu k evropským dotacím. Hotový bude až příští rok, ale již dnes začíná být jasné, jakou cestu pro rozvoj dopravy nastíní.

Odborníci totiž připravili tři možné scénáře ke zlepšení dopravní situace a vybrali nejvhodnější. Nese název „Praha efektivní“ a sází na kvalitní a dostupnou veřejnou dopravu postavenou na výhodách kolejové dopravy a elektrické trakce. Metropole by podle něj měla své síly a finance napřít zejména k posílení městské a příměstské železnice, metra či tramvají, a lidem tak nabídnout snadné cestování městem.

„Konkurenční výhoda kolejové dopravy bude natolik silná, že nebude třeba významně investovat do rozšíření komunikační sítě uvnitř Pražského okruhu,“ popisuje scénář „vysněný“ stav . Jako prioritu však stále chápe dostavbu Pražského okruhu a menší důležitost paradoxně přikládá dokončení východní části Městského okruhu, o kterém teď jedná magistrát.

„Scénář vlastně říká, že pokud by Praha měla volit, jestli vystavět novou tramvajovou trať (nebo linku metra), či novou rychlostní komunikaci na přetíženém koridoru, měla by se rozhodnout pro první možnost a k tomu například vybudovat parkoviště P+R a B+R, aby se nová kolejová doprava dobře provázala s dalšími dopravními módy,“ říká Filip Matys, mluvčí projektu Polaď Prahu, v jehož rámci Plán udržitelné mobility vzniká.

Uznává ale, že realita bude složitější a bude nutné zajistit i spolehlivou silniční síť pro nezbytnou automobilovou dopravu. Tedy postarat se o to, aby silnice byly méně děravé a ošklivé.

Cílem ale je, aby po nich jezdilo co nejméně aut. „Denní dojížďkové vztahy mezi Prahou a Středočeským krajem by se měly odehrávat především na kolejové síti, případně na síti spolehlivých a komfortních autobusů tam, kde není efektivní kolejovou dopravu zavádět,“ říká Matys. Ke snížení dopravní zátěže má přispět i větší podpora přepravy zboží po železnici a Vltavě.

Účet budou platit hlavně řidiči

Stále větší roli by měla hrát i preference MHD, například ve formě vyhrazených pruhů či předností na semaforech. Přibýt by mělo i nízkopodlažních vozidel a obecně by Praha měla postoupit v otázce bezbariérovosti veřejné dopravy. A upřednostnění elektrických dopravních prostředků, jako jsou tramvaje nebo elektromobily, má přispět ke snížení znečištění pražského ovzduší. Důraz scénář klade i na zlepšení kvality veřejných prostranství.

Analýza nicméně přiznává, že takto silná podpora veřejné dopravy bude pro Prahu finančně náročná. Peníze by podle ní město nemělo hledat primárně ve zvyšování ceny jízdného, ale spíše v přísnějším zpoplatnění automobilové dopravy. Stávající opatření, jako je placené parkování, tak mají být rozšířena a doplnit je má i mýtný systém.

Konkrétní projekty, do kterých by se Praha měla pustit, budou odborníci teprve vybírat. „Je však jasné, že půjde o nové tramvajové tratě, rozvoj sítě metra, rekonstrukce a výstavbu nových železničních tratí, stanic a zastávek, ale také výrazné posílení kapacit parkování v režimu P+R a B+R v celé metropolitní oblasti,“ dodává Matys.

Své závěry ověřila pracovní skupina i u veřejnosti. Výsledkem sociologického průzkumu je to, že Pražané i Středočeši odborníky podporují ve volbě scénáře. Zvolená dopravní politika však z podstaty opatření vyvolala pozitivnější ohlasy u lidí, kteří k cestování po Praze využívají spíše kolo či hromadnou dopravu, a naopak horší u těch, kdo jezdí jen autem. V prvním případě s ní souhlasilo přes 80 procent respondentů, v druhém 53 procent.

Otázkou zůstává, co se s Plánem udržitelné mobility stane, až štafetu převezmou politici. Má sice jít o závazný strategický dokument v oblasti dopravy navržený odborníky, ale jeho finální podobu musí schválit pražští zastupitelé.

„Je samozřejmě zásadní najít shodu mezi názorem odborným a politickým, protože ve hře je mimo jiné obrovský objem veřejných financí,“ říká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Vybraný scénář podle něj však potvrzuje směr, kterým se snaží pražskou dopravu vést. Připomíná, že město připravuje stavbu nových tramvajových tratí i nové trasy metra a pracuje i na prodlouženích těch stávajících.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

V pražské Bubenči hořel byt. Záchranáři ošetřili devět lidí, dva zraněné odvezli

27. dubna 2024  21:05,  aktualizováno  21:15

V ulici Šmeralova v pražské Bubenči v sobotu večer hořelo. Oheň zasáhl dvě místnosti bytu ve třetím...

Pět gólů v derby. Fotbalistky Slavie porazily Spartu, v Edenu padl rekord

27. dubna 2024  18:27

Slávistické fotbalistky jsou na dosah třetího mistrovského titulu v řadě. V derby porazily Spartu...

Divácký ligový rekord! Na ženské derby přišlo do Edenu přes šest tisíc lidí

27. dubna 2024  16:39

Česká nejvyšší ženská soutěž hlásí nový rekord: 6 216. Tolik lidí zavítalo v sobotu do Edenu na...

Mazali bychom historii, říká o plastice v metru dopravní podnik. Chystá tabulku

27. dubna 2024

Šestnáctiletý student založil petici za odstranění výzdoby ve stanici metra Anděl, která...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...