Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MHD zdarma by v Praze zkolabovala, míní Ropid. Nelze přidávat spoje

Robert Oppelt Metro.cz
18. října 2016  11:48
Před dvěma lety byla MHD zdarma jedním z velkých předvolebních témat v Praze. Uplynuly dva roky a zatím neexistuje ani analýza, která by řekla, jestli je něco takového v metropoli vůbec možné zavést.
Rekonstruovaná tramvaj 14T se převlékla do tradiční červené a šedé (vpravo nová...
Ilustrační foto | foto: Robert NovákMetro.cz

„Byli bychom rádi, kdyby město co nejdříve zanalyzovalo dopady tohoto kroku. Je potřeba zjistit, jestli na podobné zlevnění stačí kapacita sítě, spočítat náklady i výnosy a je potřeba rozhodnout, jestli to stojí za omezení investic,“ vysvětluje zastupitel za piráty Mikuláš Ferjenčík.

Jako příklad možného uvádí estonské hlavní město Tallinn. To začalo svým obyvatelům nabízet hromadnou dopravu zdarma v roce 2013. Po třech letech říkají radní, že město neprodělalo, naopak na tom prý vydělává 20 milionů eur ročně.

Kritici ale oponují, že projekt není udržitelný. Podle společnosti Ropid, která veřejnou dopravu v metropoli organizuje, žádné tak velké město jako Praha ji zatím zdarma nemá.

„Troufáme si říci, že již nyní je jednou z ­nejlevnějších v Evropě,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal. Město loni zlevnilo roční jízdné na 3650 korun a další zlevnění už by mnoho automobilistů do veřejné dopravy nenalákalo.

„Naprostá většina těch, kteří nejezdili MHD, ale autem kvůli penězům, už nyní jezdí. A ten zbytek dalším zlevněním stejně nepřesvědčíme - tito lidé nepoužívají MHD z jiných důvodů než finančních,“ vysvětluje Drápal.

Naopak by se mohlo stát totéž, co se stalo Tallinnu, že do autobusů a tramvají přibudou lidé, kteří dosud chodili pěšky nebo jezdili na kole. Pak bude potřeba veřejnou dopravu posilovat, což neúnosně prodraží její provoz.

Zastánci cestování zdarma připomínají i český symbol podobných projektů, podbeskydský Frýdek-Místek. Tam projekt cestování zdarma odstartovali v roce 2011. Podle radnice má opatření pozitivní výsledky, spoje jezdí častěji a stále se rozšiřují, zdarma se jezdí i do okolních obcí a stále stoupá počet cestujících. Zatímco v­ menším městě, jako je Frýdek, nebyl problém přidat další spoje, v­ metropoli to možné není.

„Trasa C je na hraně, metro projíždí každé dvě minuty, častěji to není možné,“ dává příklad Drápal.

Praha však cestování zdarma nezavrhuje. „V našich podmínkách je ale cesta k ­MHD zdarma složitá. Vzhledem k objemu dopravy si zatím absolutní výpadek tržeb z jízdného nemůžeme dovolit. Nicméně za první krok lze považovat třeba snížení ročního jízdného,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Křišťálová Lupa 2016


  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.