Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha musí šetřit. Dluží desítky miliard korun, kolaps jí prý nehrozí

  20:40aktualizováno  20:40
Praha je osmé nejbohatší město Evropy. I tak ji ale tíží dopravní stavby a kontrakty pocházející z období "blahobytu". Tedy z doby před ekonomickou krizí. Hlavní město dluží 32 miliard, bankrot mu ale podle odborníků nehrozí.
Budova pražského magistrátu na Mariánském náměstí. (Ilustrační snímek)

Budova pražského magistrátu na Mariánském náměstí. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

"Peníze by chyběly, pokud by politici neuváženě rozjeli nějakou další významnou stavbu. Například metro D či dokončení okruhu v jeho severovýchodní části," říká Zdena Javornická, která má na magistrátu rozpočet metropole na starosti. Minimálně v několika nejbližších letech se tak investice musejí hlídat.

"Praha musí více zkoumat efektivitu projektů, do nichž se pouští. Investice posledních let totiž byly tak zásadní, že město mohou zanedlouho dostat do rozpočtového deficitu," varuje analytik Next Finance Jiří Cihlář a naráží tím zejména na stavbu tunelového komplexu Blanka, dostavbu metra A a nákup desítek nových tramvají.

Rozpočet Prahy

v korunách

2014 (výhled)

  • příjmy 48,9 miliard
  • výdaje 51,0 miliard

2013

  • příjmy 46,8 miliard
  • výdaje 40,7 miliard

2012

  • příjmy 51,3 miliard
  • výdaje 50,6 miliard 

Případný záporný výsledek se doplácí z různých zdrojů, s nimiž se v rozpočtech nekalkuluje. Třeba z úspor. Schodky jsou vždy kryty. Není možné, aby v rozpočtu chyběly miliardy, které nejsou kryté, a aby se musely řešit třeba půjčkou.

I magistrátní úředníci proto doporučují v příštím volebním období investovat zejména do rozvoje a oprav školních budov, dostavby kanalizace v částech města, kde jsou ještě septiky, či do rozsáhlejších oprav stávajících silnic.

"Žádné další velké akce typu Blanka či metro nejsou v takovém stadiu přípravy, že bychom museli začít okamžitě zase uvolňovat pět miliard ročně. Proto zbudou peníze na jiné aktivity města," podotýká Javornická.

Rozpočet Prahy počítá s vysokými příjmy

Praha podle finančníků zůstává městem s nejsilnější ekonomickou aktivitou v zemi. Tato skutečnost do metropole přitahuje investiční kapitál z celého světa. Ekonomické zdraví hlavního města se pak ukazuje na nízké nezaměstnanosti, jež se dlouhodobě drží hluboko pod celorepublikovým průměrem.

"Z těchto důvodů se může rozpočet města dlouhodobě opírat o vysoké příjmy. A díky tomu se Praze daří držet na uzdě i zadlužení," vysvětluje Cihlář. Javornická upozorňuje, že magistrát vybral na daních i kvůli zvýšené sazbě DPH více peněz, než sám čekal.

"Pro Prahu je klíčové, aby i nadále přitahovala investice zahraničních společností. K tomu by jí mělo pomoci i zlepšení dopravní obslužnosti města, které přinese otevření tunelu Blanka," domnívá se Cihlář. 

Město má majetek, který může v případě dluhů využít

Nicméně určitá rizika pro rozpočet Prahy se podle názoru analytiků mohou objevit v delším časovém horizontu. Jak už bylo řečeno, Praha v posledních letech silně investovala do dopravních projektů.

Na ně si musela vzít půjčky a jejich splácení v příštích letech zatíží každoročně rozpočet města částkou v řádu několika miliard korun. Při neočekávaném výpadku v příjmech mohou podle odborníků nastat komplikace se splácením těchto závazků.

"Bankrot ale v případě Prahy nejspíše nehrozí. Město totiž disponuje dostatečným majetkem, který může v případě dluhových problémů využít," tvrdí analytici Next Finance.

Metropole dluží celkem zhruba 32 miliard korun. Většinu tvoří dlouhodobé úvěry u Evropské investiční banky s mizivým úrokem, asi třetinu pak dluhopisy. Praha splácí kolem 800 milionů ročně, což se v padesátimiliardovém rozpočtu docela ztratí. "Výše dluhu není chápána jako příliš vysoká, spíše jsme považovaní za jedno z méně zadlužených měst," říká Javornická.

V roce 2009 byl dluh 25 miliard. Letos se ještě o něco zvýší, ale od roku 2015 má opět začít klesat. To však pouze za předpokladu, že politici budou šetřit a nerozjedou nákladné stavby. A město také nesmí zasáhnout pohroma typu ničivé povodně.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda čtyř nákladních vozidel a jednoho osobního zkomplikovala dopravu v...
V Letňanech se srazily kamiony, doprava v okolí zkolabovala

Nehoda čtyř nákladních vozidel a jednoho osobního zkomplikovala dopravu v Praze-Letňanech. Jednoho řidiče museli hasiči vyprostit. Doprava v okolí několik...  celý článek

Na Jarmark OnaDnes.cz dorazily stovky lidí. (19. května 2012, Praha)
Praha spouští ekologický „blešák“, lidem nabídne opotřebované věci

Co s věcmi, které už nepotřebujeme? Praha hledá místo, kde by otevřela takzvané Re-Use centrum. V něm chce shromažďovat odložené věci, které jsou funkční a...  celý článek

Rostislav Polášek se snaží tým rychle doplnit o zkušené lékaře. Zatím ale...
Liberecké nemocnici chybějí kardiologové, na pomoc jezdí lékaři z Prahy

Nemocnici v Liberci chybějí kardiologové. O nemocné se sem jezdí proto starat lékaři z Prahy. I přesto ale musejí některé pacienty záchranáři převážet do...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.