Jan Kasl

Jan Kasl | foto: Martin Pinkas, MF DNES

Kasl, Passer. Na kampaň vynaložili miliony, ve volbách však propadli

  • 42
Toužili po zisku křesel v pražském zastupitelstvu. Nezískali ani jedno. Pro Zdeňka Passera a exprimátora Jana Kasla a jejich strany skončily volby fiaskem, v boji o magistrát zůstali hluboko pod hranicí pěti procent. Nepomohly ani miliony vynaložené na předvolební kampaň.

Passerova kampaň s hnutím Pro Prahu byla přitom vůbec nejdražší ze všech. Billboardy s barevným srdcem a další propagace přišly hnutí na 13 milionů korun. Volební výsledek: 2,4 procenta, magistrátní křeslo žádné.

„Ještě v létě jsem si říkal, že by to mohl být i adept na primátora. Upřímně teď nevím, na koho vlastně kampaň cílila. Bylo to velmi nečitelné,“ tvrdí politolog z Cevro Institutu Ladislav Mrklas.

Částečnou útěchou je však pro passerovce asi šedesátka zastupitelů na místních radnicích. „Dali jsme do toho všichni spoustu energie, a i když jsme očekávali lepší výsledky ve volbách do zastupitelstva Prahy, bereme to jako dobrý start pro naši práci,“ uvedla Passerova asistentka Hanka Pavlíková.

Strana 65 Demokratů Jana Kasla investovala do kampaně okolo šesti milionů korun. Volební výsledek: 2,47. „Vzalo mi to čtyři měsíce času, ale nelituju toho. Udělali jsme maximum. Kampaň jsme vedli opatrně, do žádných dluhů jsme nešli,“ popisuje Kasl. Řadu věcí by podle svých slov nyní udělal jinak.

„Dělo se to za pochodu a rychle. Na druhou stranu víc peněz už bychom určitě nesehnali a kvalitnější lidi taky ne. Poučilo mě to, že člověk se prostě nemá snažit, když nálada ve společnosti vyžaduje jiné věci, když stačí říkat – ‚prostě‘,“ dodává Kasl, pro kterého je sobotní prohra definitivní tečkou za politickou kariérou.

Hodně muziky za 300 tisíc

Že to jde i za málo peněz, naopak dokázali pražští piráti. Se ziskem 5,31 procenta získali pro sebe první čtyři pirátská křesla v historii magistrátu.

„Máme hodně dobrovolníků, roznášeli noviny v metru, aniž by za to chtěli odměnu. Svoje voliče jsme oslovovali i přes sociální sítě. Spousta lidí, co nás volí, si přečte naše myšlenky a nemusíme na ně při tom zírat v nadživotní velikosti na billboardech. Naopak nám dali hlas proto, že jsme je tím neobtěžovali,“ myslí si jedna z kandidátek Michaela Krausová.

Druhou nejdražší kampaň vedlo v Praze hnutí ANO, propagace vyšla na dvanáct milionů. Na deset milionů pak vyšla kampaň ODS i TOP 09 a ČSSD. Sedm a půl milionu investovala Trojkoalice.