Letadlo Zlín 142  přistává na letišti ve Vodochodech. V roce 2016 by letiště...

Letadlo Zlín 142 přistává na letišti ve Vodochodech. V roce 2016 by letiště mělo začít přijímat mezinárodní lety | foto: František Vlček, MAFRA

Letiště ve Vodochodech se znovu přezkoumá. Penta mluví o soudu

  • 6
Ministerstvo životního prostředí dalo loni na podzim společnosti Penta celkem 122 podmínek, když vydalo souhlas k rozšíření letiště ve Vodochodech. To ale rozlítilo tisíce lidí z okolních obcí. Stanovisko proto budou úředníci znovu vyhodnocovat. Nařídí jim to ministr životního prostřední Richard Brabec.

Nové posuzování začne podle ministra dnes Jeho výsledkem může být i odebrání předchozího souhlasu. Pro Pentu by to znamenalo, že nemůže požádat o územní rozhodnutí, a projekt by to přinejmenším zdrželo.

Problém jménem Vodochody

Jak se létá ve Vodochodech

(počet vzletů a příletů za rok)

  • 2005 - 1 220
  • 2007 - 2 644
  • 2009 - 9 700
  • 2010 - 11 565
  • 2012 přes 15 000
  • Plán nového letiště 35 000

A Penta, která plánuje ve Vodochodech investovat kolem tří miliard korun a zaměstnat 3 000 lidí, už naznačila, že takový scénář může skončit i žalobou na stát.

"Pokud ministerstvo přizná chybný úřední postup, znamená to odpovědnost za přímou a nepřímou škodu, která nám tím vznikla," říká investiční ředitel letiště Zdeněk Kubát.

Výši škody nechtěl mluvčí Letiště Vodochody Martin Danko upřesnit s tím, že je to předčasné. "Celý schvalovací proces nás ale stál pět let času a vysoké náklady," upozornil.

Úředníci některé připomínky opomněli, stěžují si starostové

"Projekt se dotkne kvality života několika tisíc lidí. Nové vedení ministerstva si chce být na dvě stě procent jisté, že ten proces netrpěl nějakými vadami," vysvětluje rozhodnutí ministr. Tvrdí, že mu starostové přednesli závažné podněty, například, že některé jejich připomínky byly v řízení opomenuty.

Mezi sto dvaadvaceti podmínkami bylo například zpracování desítek studií, výstavba protihlukových stěn, dálničního přivaděče a čističky odpadních vod, nahrazení vykácených stromů, úprava silnic, které budou poškozeny při stavbě. A také zákaz vzletů a přistání mezi 22. a 6. hodinou.

Starostové však poukazují třeba na to, že řadu ze 122 stanovených podmínek nelze nijak vymáhat, a tím pádem podle nich bude jen na Pentě, jestli je bude akceptovat, nebo ne. To však generální ředitel letiště Martin Kačur odmítá.

"Jsme pod velkým drobnohledem. Neumím si představit, že bychom některou z těch podmínek do projektu nezapracovali," řekl Kačur v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce, kde ministr rozhodnutí oznámil.

Úředníci mezi desítky podmínek uvedli třeba to, že Penta může demolovat staré budovy v areálu letiště jen v době, kdy nehnízdí ptáci. Nebo že před bouráním starých budov musí zkontrolovat, jestli se v místech neukrývají netopýři, které by mohly stroje zahubit.

V podmínkách jsou upraveny i vzletové dráhy. Třeba mezi obcemi Panenské Břežany a Bašť budou muset letadla zatočit o pětačtyřicet stupňů doleva, aby se vyhnula zástavbě Bašti a Líbeznic.

"V létě požádáme o územní rozhodnutí"

Sám Brabec připouští, že některé podmínky jsou popsány nedostatečně. "Například podle obcí a i podle mých expertů je to nedostatečné vodohospodářské řešení. Myslím, že v nějaké neformální diskusi už to přiznal i investor," uvedl ministr.

Danko v neděli MF DNES potvrdil, že Penta zatím neplánuje své plány měnit, a tak nyní dokončuje podklady pro žádost o územní řízení. "Chceme ji podat do léta," poznamenal.

Brabec upozornil, že v pondělí nařídí teprve předběžné řízení. To má určit, jestli je třeba původní verdikt přezkoumat, a má být hotovo zhruba do čtyř týdnů.

"Přezkum by pak teoreticky mohl vést k odebrání původního stanoviska, ale pouze v případě, že to vydané stanovisko trpí nějakými závažnými právními vadami," uvedl ministr. Penta se proti takovému postupu ohrazuje: "Opětovné posuzování již schválené studie by se dělo mimo zákonná pravidla a znamenalo by otevření Pandořiny skříňky," uvedl Kubát.

Ministr ale argumentuje právě závažností celého projektu. "Letiště tu nestavíme každý den," namítá.

Modernizace

  • Délka dráhy i šířka ranveje zůstanou po modernizaci stejné, tedy 2 500 metrů a 45 metrů.
  • Investice do rozšíření se odhaduje na tři miliardy korun.
  • Plánovaný počet přepravených cestujících je 3,5 milionu ročně, průměrný počet odbavených letadel 48 denně.
  • Po rozšíření letiště vznikne podle Penty až 3 000 pracovních míst.

Co vadí místním

Proti rozšíření je dvanáct obcí, v nichž žije kolem 30 tisíc lidí. Ti se obávají hlavně hluku a zhoršení kvality ovzduší. Také upozorňují, že po dostavbě letiště klesne cena jejich domů a pozemků na minimum.

Starostové navíc upozorňují, že ministerstvo při vydávání stanoviska nezohlednilo některé jejich připomínky a že část z bodů, kterými je souhlas podmíněn, od investora nelze právně vymáhat.