Radnice se obávají, že si místní lidé kvůli několika kilometrům kupovat dálniční známku nebudou, a tím se zhorší doprava ve městech.
"Budeme proti tomu bojovat. Výhodou neplaceného úseku je, že ho využívají lidé jedoucí z Kosmonos za nákupy do Intersparu. Je to pro ně snazší cesta a jde o tisíce aut denně, které se vyhnou městu," uvedl primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati.
Neplacený dálniční úsek využívají jako obchvat města i řidiči v Berouně. Po dálnici jezdí, hlavně když jsou ve městě zácpy. "Obávám se, aby se dopravní situace v centru Berouna nezhoršila," řekl starosta Tomáš Havel.
Beroun má tu nevýhodu, že leží v kotlině a doprava vedoucí přes centrum města se výrazně podepisuje na kvalitě ovzduší.
Ekologií bude argumentovat i mladoboleslavský primátor Nwelati. "Pokud se chce vláda chovat ekologicky, tak neplacený úsek nezruší," upozornil.
O chystané změně města nikdo neinformoval
Oficiálně však o tom, že by se zpoplatnění mělo zavést, na radnicích nevědí. Ministerstvo to městům nikdy neoznamuje. Řidiči se tak s faktem seznámí, až když je vyhláška platná.
"Pokud chce ministerstvo výjimku zrušit, nesouhlasím s tím a půjdeme proti tomu," reagoval mladoboleslavský zastupitel a náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Sám se chce na ministerstvo dopravy co nejdříve obrátit.
"Chápu, že ministerstvo potřebuje každou korunu, ale tohle se dotkne sociálně slabých a seniorů, kteří si známku nemohou koupit. Pro Mladou Boleslav je dobré, když se vnitřní části vyhne každé auto," míní Povšík.
Vyhláška bude, tvrdí ministerstvo
Ministerstvo dopravy chce zrušit výjimky v celé České republice, aby si tak zvýšilo příjem do státní pokladny.
"Stát má náklady s tím, že dálnici musel postavit, udržuje ji, uklízí ji v zimě. Není důvod, proč výjimky nezrušit," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Vydání Vyhlášky podle Hanzelky zřejmě už nic neohrozí a od ledna bude platit. "Jde do meziresortního přípravného řízení. Je téměř jisté, že to tak dopadne," řekl.