Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Ministerstvo povolilo Ruzyni novou dráhu, létat ale nepůjde v noci

  • 21
Ministerstvo životního prostředí souhlasí s výstavbou nové vzletové a přistávací dráhy na letišti Praha Ruzyně. Letiště ale musí splnit 71 podmínek, například přerušit provoz v noci, uvedlo ministerstvo na svém webu.

Stanovisko EIA, tedy posouzení vlivů záměru na životní prostředí, je jedním z nezbytných odborných podkladů pro následné správní úřady, které vydávají příslušná povolení, například územní rozhodnutí, stavební povolení a další.

Nejde tedy o rozhodnutí o realizaci či nerealizaci záměru, podotklo ministerstvo.  Příslušné úřady jsou ale povinny podmínky ze stanoviska EIA převzít do svého rozhodnutí.

Stanovisko EIA vydané ministerstvem životního prostředí je vítězstvím okolních dotčených obcí. Z nové dráhy se totiž nebude létat v nočních hodinách, jak to obce požadovaly. A stejné omezení se dotkne i celého letiště. (čtěte zde)

V porovnání s jinými zeměmi nejde podle vyjádření ministerstva životního prostředí o nestandardní opatření. Na jiných evropských i světových mezinárodních letištích je uzavření letiště v noci běžnou praxí.

Ministerstvo životního prostředí posuzovalo záměr vybudovat novou paralelní vzletovou a přistávací dráhu v délce 3 550 metrů a související investiční záměry.

"Velmi důkladně byla hodnocena každá fáze procesu posuzování vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví. Se vší důkladností bylo přistupováno ke všem obdrženým připomínkám a podkladům," řekla ředitelka odboru posuzování vlivů na životní prostředí MŽP Jaroslava Honová.

Doplnila, že ministerstvo obdrželo od srpna 2005, kdy byl proces EIA zahájen, více než 3 600 vyjádření, připomínek a podnětů od dotčených obcí, úřadů, veřejnosti a občanských sdružení.

Letiště musí v noci utichnout

Na základě předložených podkladů pak stanovilo 71 podmínek, za kterých lze záměr považovat za akceptovatelný. 

Klíčovou podmínkou je podle ministerstva úplné zastavení leteckého provozu na celém letišti od půlnoci do půl šesté ráno. Tím budou respektovány podle něho požadavky obyvatel okolních obcí.

"V noční době od 24:00 do 5:29 hodin bude úplně zastaven letecký provoz. Poslední koordinace bude na 23:30 hodin," vysvětlila iDNES Marta Machková z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Doba mezi 23:30 až 23:59 hodin bude vyhrazena pouze pro zpožděné přílety nebo odlety. "Zákaz nočního leteckého provozu znamená, že nebudou realizovány žádné starty či přistání, ani zajíždění na stojánku nebo k mostu či zajíždění na start," doplnila Machková. 

Bude nutné sledovat i imise

Posudek dále vyžaduje monitorování hlukové zátěže, například dodržování podmínek ochranného hlukového pásma, dodržování standardních příletových a odletových tratí,  pro informování veřejnosti včetně požadavku na nezávislou kontrolu správnosti provádění tohoto monitoringu.

Dále bude povinné provádět periodická ověřování imisní situace okolí letiště a musí být splněn požadavek na pokračování monitoringu ovoce a plodin v okolí letiště.

S novou dráhou se rozšíří území zasažené nadměrným hlukem. Do hlukového pásma, kde mohou být překročeny hlukové limity 60 decibelů ve dne a 50 v noci, by měly nově patřit Hostivice, Unhošť či pražské části Suchdol a Lysolaje.

Paralelní ranvej by měla podle ČTK sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Kapacita dráhového systému by poté měla vzrůst na 72 pohybů za hodinu.

Současná dráha letišti už nestačí

Letiště Praha uvádí, že kapacita současného dráhového systému přestává dostačovat rostoucímu počtu cestujících. Tři a půl kilometru dlouhá dráha bude rovnoběžná s hlavní ranvejí ve vzdálenosti 1,5 kilometru.

Podle původních plánů měla už být ranvej už hotová. Stavbu ale brzdil především výkup pozemků. Letiště je získalo v roce 2008 za 4 miliardy korun od investiční skupiny Penta. (čtěte zde)