Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo zruší čtyři tratě, kraj na nich spoje neobjednal

  20:30aktualizováno  20:30
Seznam středočeských tratí, na kterých ministerstvo dopravy zruší železniční dopravu, už je znám. Vlaky nebudou jezdit na čtyřech z původně plánovaných osmi tratí. Důvodem je ztrátový provoz. Kraji se nevyplatí dotovat spoj, kterým jezdí jen několik lidí denně.
Ministerstvo zruší provoz na čtyřech středočeských tratích. Ilusrační foto

Ministerstvo zruší provoz na čtyřech středočeských tratích. Ilusrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vlakem na trati z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova na Mladoboleslavsku a dál do Kopidlna na Královéhradecku se lidé od poloviny prosince už nesvezou. Železniční doprava tam končí.

"Pravda je, že už teď tu jezdí lokálkou málo lidí. Jednáme každoročně, aby se provoz zachoval, ale chápeme, že se to finančně udržet nedá," reagovala Miroslava Kočová, místostarostka Kněžmostu u Bakova nad Jizerou, pod který spadá malá vesnice Koprník. Tu železnice protíná.

"Vlak využívají přibližně dva cestující z každé vesnice," dodala. Lidé si podle ní alternativní dopravu už našli. "Domluví se tři čtyři a jedou do práce autem. Je to pro ně úspornější na čas i peníze," vysvětlila Kočová.

Kraj neměl zájem, termín vypršel

Ministerstvo dopravy jednalo podle náměstka Martina Sýkory o ztrátových tratích s každým krajem zvlášť. "Společně jsme si řekli, které tratě jsou ekonomicky nevýhodné, a pak jsme čekali, které spoje si na nich kraje objednají," řekl Sýkora.

Termín vypršel v pondělí. Středočeský kraj na žádné z tratí, o jejichž zrušení ministerstvo nakonec rozhodlo, spoje neobjednal. "Pokud neobjednali, je to pro nás signál, že po všech společných jednáních tyto spoje nechtějí. A když na trati nejsou spoje, ministerstvo ji zruší nebo bude hledat jinou variantu jejího využití," poznamenal Roman Sýkora.

ZRUŠENÉ TRATĚ

Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov - Kopidlno
(Denně v průměru přepraví 115 lidí)

Čelákovice - Mochov
Krupá - Kolešovice
Bošice - Bečváry

Pozn.: Poslední tři tratě provozují soukromí dopravci či Klub železničních cestovatelů. Pořádají se na nich jen v letní sezoně nostalgické jízdy historických vlaků. Kraj na nich už dříve spoje neobjednával.

Náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík (ČSSD) tvrdí, že o konečném seznamu rušených tratí ještě nic neví, přestože se na jednáních podílel. Přiznává však, že trať z Bakova je velmi ztrátová. "Je totálně nevyužitá. Jezdí tam minimum lidí," připouští, ovšem zároveň dodává: "Pro nás je mrtvá, ale je stále ve hře. O její provozování se mohou přihlásit soukromí dopravci. Pak to bude komerční využití, pro cestující dražší."

Podle něj musí verdikt ministerstva podepsat krajská rada. "Ještě jsme nic neodsouhlasili," řekl Povšík. Podle informací MF DNES to však už na zrušení tratí nic nezmění.

"Termín 20. září je oficiální pro objednávání spojů, ale s tím, že se lze ještě několik dnů poté dohodnout. Středočeský kraj je velký zákazník, a tak by ho České dráhy i Správa železniční dopravní cesty měly respektovat. Podle mého názoru je trať z Bakova tak ztrátová, že by se doprava na ní objednávat neměla. Jde ale o politické rozhodnutí. Záleží na kolektivním souhlasu krajské rady," trvá na svém Povšík.

Spoje mohou provozovat soukromí investoři

Na seznamu ztrátových tratí v kraji, jejichž provoz už stát nebude platit, jsou ještě další tři. Jde o tratě Čelákovice - Mochov, Krupá - Kolešovice a Bošice - Bečváry. Spoje dotované krajem na nich ale už dlouho nejezdí, vystřídaly je nostalgické vlaky. Fungovaly vždy v létě. Zda to tak bude i nadále, není jasné. Provoz tratě by museli platit soukromníci.

Jako například tu z Bošic do Bečvár na Kolínsku. Rušit se měla už před několika lety, zachránil ji Klub železničních cestovatelů. V létě tam jezdí pravidelně Podlipanský motoráček. "Regionální tratě jsme se tehdy ujali. Nechtěli jsme, aby tu vlaky přestaly jezdit. I když se nad námi opět smráká, provozovat je budeme dál," uvedl jednatel klubu Bohumil Augusta. Provoz vlaků stojí podle něj každý rok miliony.

Místo vlaku autobus

Na trasy, kudy už nebudou jezdit vlaky, chce kraj nasadit autobusy. "Pak bychom proti zrušení tratě nebyli. Cestujících ubývá, ani od místních jsem žádné pobouřené reakce neslyšel. Lidé často jezdí autem," řekl starosta Bakova nad Jizerou Jiří Hieke.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miloslav Jirků z Biologického centra Akademie věd ČR instaluje hmyzí hotel.
K Milovicím se vracejí divoké včely. Pomáhat jim začaly i hmyzí hotely

Divoké včely, tedy další klíčová skupina živočichů se pomalu vrací do rezervace velkých kopytníků v bývalém vojenském prostoru Milovice. Pastva divokých koní,...  celý článek

Areál Kofoly v Mnichově Hradišti čekají úpravy. Firma musí snížit hluk, jinak...
Kofola může i přes hluk dál vyrábět, obyvatelé trpí a chystají žalobu

Továrna na výrobu limonád Kofola může dál fungovat v plném provozu, přestože porušuje noční hlukové limity. Firma dostala povolení na pokračování výroby po...  celý článek

Vodní kaskádu musí radnice Prahy 10 opravit, filtry jsou zanesené od štěrku a...
Kaskády v Malešickém parku nefungují, jsou bez vody a zarůstají řasou

Vodní kaskády, které nechala Praha 10 vybudovat v revitalizovaném parku Malešice, nefungují a zarůstají řasou. Podle radnice je část kaskád zanesená štěrkem...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.