Vyrážíte na ven, nemáte místenku a nevíte jestli se vejdete do autobusu? Závisí na jeho typu. "Je-li dálkový autobus vybaven bezpečnostními pásy, pak je kapacita jasně dána počtem sedadel. Jinými slovy by v tomto případě řidič neměl brát lidi takzvaně na stojáka," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Problémy jsou většinou se staršími stroj
Na stojáka nebo s místenkouZa počet cestujících je zodpovědný řidič
|
Jiná situace je podle něj v případě, že autobus vybaven bezpečnostními pásy není. Zde je možné kromě sedících brát cestující navíc, kteří během jízdy stojí. Avšak i zde je kapacita jasně dána. "Tento počet je již dán z výroby a je též uveden v technickém průkazu. Obdobné to je pak i v autobusech MHD. Zde je logické, že sedadla s pásy postrádají, vzhledem k velké frekvenci výměny cestujících, logiku," vysvětluje Novák. Problémy tak jsou většinou u menších dopravců se staršími stroji.
Pravidelné kontroly zaměřené na autobusy a jejich řidiče dělá i dopravní policie. Třeba v Praze se často konají u autobusového nádraží na Florenci. "Zaměřujeme se na to, jestli řidiči dělají povinné přestávky, na jejich obsazenost a na používání bezpečnostních pásů, ale i na to, jestli autobus není přetížen kvůli přívěsu," řekl šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula. Počet podobných kontrol autobusů podle něj stále stoupá.