Zabránit výstavbě moderní skleněné budovy oválného tvaru, kterou připravují v Mladé Boleslavi České dráhy (více čtěte zde), by mohlo ministerstvo kultury. Alespoň pokud prohlásí starou železniční budovu kulturní památkou. V takovém případě by se zbourat nemohla.
"Budova je dokladem historického vývoje železnice, stejně tak má svůj nepopiratelný architektonický význam pro samotné město Mladá Boleslav," uvedl Martin Kadrman z Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR. Právě Kadrman se na ochranu nádražních budov specializuje.
Podle něj se stejným způsobem v minulosti podařilo zachránit nádraží v Ústí nad Orlicí. "Kontaktovali mne sami petičníci, abych jim se záchranou pomohl," dodal. Podle jeho slov je v Čechách chráněno nádražních budov velmi málo. "Železnice je výraznou součástí novodobé historie. Přestože je u nás kulturních památek hodně, nádražních budov je z toho minimum."
Poslední slovo by měly mít dráhy
Za zachování historické budovy bojují v Mladé Boleslavi asi dva tisíce občanů. Kvůli nové podobě nádraží sepsali i petici. Ta však České dráhy k přehodnocení názoru na zbourání nepřiměla.
"Nemyslím si, že by se nádraží mělo stát kulturní památkou, protože budova nesplňuje příslušné podmínky. Na druhou stranu jsem se několikrát vyjadřoval v tom smyslu, že budova má svoji historickou cenu a podle mého názoru by se ještě dala opravit," uvedl k tématu primátor Boleslavi Raduan Nwelati.
Podle něj však mají přesto právo na poslední slovo České dráhy, které jsou vlastníkem budovy.