"Je to ostuda Mladé Boleslavi,“ říká o léta chátrajícím a z části nevyužívaném...

"Je to ostuda Mladé Boleslavi,“ říká o léta chátrajícím a z části nevyužívaném nádraží krajský náměstek pro dopravu František Petrtýl. Nyní Škoda, město i SŽDC tvrdí, že do konce příštího roku začne proměna terminálu. Do roku 2019 má být hotovo (21.2.2017). | foto: Jiří Filip

Mladoboleslavští chtějí mít z nádraží památku. Mohou ho tak zachránit

  • 6
Část obyvatel Mladé Boleslavi je proti plánu Českých drah zbourat starou budou vlakového nádraží. Nejprve sepsali petici, ta ale nepomohla. Teď se rozhodli pro novou strategii. Chtějí nechat starou budovu prohlásit za kulturní památku.

Zabránit výstavbě moderní skleněné budovy oválného tvaru, kterou připravují v Mladé Boleslavi České dráhy (více čtěte zde), by mohlo ministerstvo kultury. Alespoň pokud prohlásí starou železniční budovu kulturní památkou. V takovém případě by se zbourat nemohla.

"Budova je dokladem historického vývoje železnice, stejně tak má svůj nepopiratelný architektonický význam pro samotné město Mladá Boleslav," uvedl Martin Kadrman z Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR. Právě Kadrman se na ochranu nádražních budov specializuje.

Podle něj se stejným způsobem v minulosti podařilo zachránit nádraží v Ústí nad Orlicí. "Kontaktovali mne sami petičníci, abych jim se záchranou pomohl," dodal. Podle jeho slov je v Čechách chráněno nádražních budov velmi málo. "Železnice je výraznou součástí novodobé historie. Přestože je u nás kulturních památek hodně, nádražních budov je z toho minimum."

Poslední slovo by měly mít dráhy

Za zachování historické budovy bojují v Mladé Boleslavi asi dva tisíce občanů. Kvůli nové podobě nádraží sepsali i petici. Ta však České dráhy k přehodnocení názoru na zbourání nepřiměla.

"Nemyslím si, že by se nádraží mělo stát kulturní památkou, protože budova nesplňuje příslušné podmínky. Na druhou stranu jsem se několikrát vyjadřoval v tom smyslu, že budova má svoji historickou cenu a podle mého názoru by se ještě dala opravit," uvedl k tématu primátor Boleslavi Raduan Nwelati.

Podle něj však mají přesto právo na poslední slovo České dráhy, které jsou vlastníkem budovy.