Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Pozor, rozbitá lavička. Prahu zaplavily mobilní aplikace radnic

  • 9
Mobilní aplikace pomáhají Pražanům s hlášením problémů v jejich okolí. Lidé mohou prostřednictvím mobilů upozornit na díru v chodníku, výmol na silnici, rozbitou lavičku či nepořádek u kontejnerů. Některé systémy umožňují nejen hlášení závad, ale i rezervaci na úřadě nebo upozorní na čištění ulic.

Různé aplikace už využívá osm velkých městských částí a brzy se k nim připojí tři další. Praha 11 ji spustí do dvou měsíců, pracuje na ní také Praha 3 nebo Praha 8. Magistrát chystá aplikaci Změňte.to, která by mohla být zdarma k dispozici už během března.

„Lidé budou mít možnost přímo z mobilního telefonu lokalizovat problém na mapě, připojit fotku a krátký komentář a během chvíle jej odeslat,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Dodává, že Praha pak přes své společnosti zjedná nápravu.

Například v Praze 7 si tamní aplikaci stáhlo od roku 2014 přes 1 400 uživatelů, v Praze 4 téměř 1 700 uživatelů, v Praze 13 od září 2015 téměř dva tisíce a v Praze 10 za půl roku šest tisíc lidí.

Od roku 2013 má aplikaci Úřad v hrsti také Praha 6 a stáhlo si ji kolem tisíce lidí. „Máme v úmyslu nabídnout v dohledné době občanům aplikaci propojenou s mapovým informačním systémem, kde budou přehledně znázorněny veškeré relevantní aktivity radnice,“ řekl mluvčí Martin Churavý.

V Praze 7 další vývoj aplikace nahradí nový web. „Připravujeme nové webové stránky, které budou prohlížení v mobilních telefonech podporovat bez potřeby dalších aplikací,“ řekl mluvčí Martin Vokuš.

Aplikace nahlásí i zábor chodníku

Asi půl roku funguje aplikace Prahy 1. Plánuje i část pro podnikatele, které by upozornila například na zábor chodníku či ulice v okolí jejich provozovny. Minulý měsíc spustila aplikaci Praha 12 a očekává, že si ji stáhne až pět tisíc lidí.

„Za padesáté a poté každé sté stažení předáme uživateli dárek, který si bude moci vyzvednout na radnici,“ řekl při jejím spuštění starosta Milan Maruštík (ANO).

Žádnou aplikaci nemají radnice Prahy 2 a Prahy 9. Praha 14 počítá podle své mluvčí Veroniky Berné s vytvořením celoměstské platformy, kterou hlavní město připravuje. „Pokud nedojde ke shodě na celoměstské verzi aplikace, je Praha 14 připravena začít pracovat na vlastní verzi řešení,“ sdělila.

Už loni spustil aplikaci DPP INFO pražský dopravní podnik. Umí vyhledat spojení nebo ukázat volná místa na parkovišti P+R. Aplikace Parkuj v klidu, kterou provozuje Technická správa komunikací, zase umožňuje evidovat parkování v placených zónách.

,