Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trasa metra A by od jara mohla mít signál. Dopravní podnik podepíše smlouvu

  19:28aktualizováno  19:28
Cestující v metru stále nemohou volat, odesílat SMS lze jen ve stanicích a i to nefunguje vždy spolehlivě. To by se ale nyní mohlo změnit. Za pár dní má dopravní podnik uzavřít dohodu, díky níž budou mít cestující na nově rozšířené trase metra A mobilní signál. Telefony by navíc mohly v budoucnu fungovat i v dalších tunelech.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tereza Dvořákovápro iDNES.cz

Ačkoli má Praha moderní a v porovnání s jinými městy kvalitní soustavu, kvůli absenci signálu zaostává. Například v Paříži mohou cestující v tunelech volat již několik let. Stejně tak v Bruselu, Berlíně nebo Soulu. Jednání o zavedení signálu v metru trvá tak dlouho, že na podnik začaly tlačit i občanské iniciativy, jako je třeba ZaSignál studenta Michala Staňka.

Nyní však podle informací MF DNES dojednal dopravní podnik s mobilními operátory poměrně slušné podmínky smlouvy. Investici totiž zaplatily firmy ze svého. A navíc budou platit nájemné za uložení rozvodů v tunelech.

Dohodu, pokud ji obě strany podepíší, musí vedení podniku ještě předložit představenstvu a dozorčí radě. To by se mělo stát v řádu týdnů. „Děláme vše pro to, aby od jara signál mobilních operátorů na této trase metra fungoval,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Sdružení Metro, což je spojenectví mobilních operátorů T-Mobile, O2 i Vodafone, už nyní pracuje alespoň na zavedení internetu do stanic rozšířené trasy A. „Máme enormní zájem také pokrýt tunely na trase A, jednání s dopravním podnikem v této věci nadále pokračují,“ uvedla za sdružení Patricie Šedivá z T-Mobilu.

Problém byl, kdo bude vlastnit kabely

Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka se dopravce a firmy tak dlouho nemohli dohodnout, protože se přeli o to, kdo bude majitelem kabelů v tunelech. „Dopravní podnik kvůli bezpečnosti a plynulosti provozu chtěl, aby kabely byly v jeho vlastnictví a on je firmám jen pronajímal. Společnosti říkají, že chtějí instalovat své kabely,“ shrnuje Dolínek a dodává, že on sám je pro druhou variantu.

„I jinde pokládají takové vedení firmy. Jen by se v metru musely podřídit našim technickým možnostem, tedy tomu, kdy mohou své kabely udržovat, a musí respektovat naše pravidla pro údržbu,“ dodal náměstek.

Navíc, a to je důležité, model, který nyní sjednají firmy a dopravce, se může podle Dolínka stát obecným pravidlem, podle nějž by se mohl signál nově šířit i do starých tunelů metra.

„Máme zájem na pokrytí celého metra – stávajících stanic i tunelů. V tuto chvíli se analyzují technické a finanční možnosti včetně pokrytí tunelových systémů,“ potvrdila zájem operátorů Šedivá a doplnila, že debaty o pokrytí dalších tunelů začnou až po uzavření finální dohody na lince A.

Instalace signálu ve všech šestapadesáti stanicích metra by stála přibližně půl miliardy, což zhruba odpovídá částce, jakou společnost vybere měsíčně na jízdném. Asi deset milionů stojí pokrytí jedné stanice a tunelu.

Metrem jezdí 1,6 milionu mobilních telefonů denně

S rozšířením signálu se počítá, ale zatím není jisté, kdy a za jakých podmínek. Už nyní se však hovoří o lince C a stanicích mezi Florencí a Kačerovem. Že by to byl právě tento úsek, nechtěl Štábl potvrdit ani vyvrátit s tím, že se v minulosti objevilo několik variant. Nicméně dodal, že do budoucna chtějí na signálu v metru pracovat.

Především plánují dojednat modernizaci současných technologií ve stanicích, aby byly výkonnější. „Co se týče pokrytí tunelů, tak to musíme nejprve vyzkoušet na novém úseku, a na základě toho bychom uvažovali, jak a za jakých podmínek by bylo možné rozšířit pokrytí mobilním signálem po celé síti metra,“ dodal Štábl.

Takové prvotní hodnocení zkušeností se signálem v metru proběhne nejspíše ještě letos. Jeho výsledek přitom bude záležet na tom, jak budou technologie v podzemí mezi Dejvicemi a Motolem fungovat, jak silný signál bude nebo zda například signál nepadá.

Podle analýzy, kterou vloni na jaře vypracovala společnost 02, nastupuje každý den do metra asi 1,6 milionu pasažérů, kteří mají mobilní telefon (bez ohledu na operátora). Od pondělí do středy je metro nejvytíženější, ve čtvrtek klesá počet pasažérů na 70 procent a v pátek na padesát.

Nejfrekventovanější stanicí je Dejvická, kudy jezdí obvykle třikrát víc lidí, než jaký je průměr. Do první pětky stanic s nejvyšším počtem cestujících podle 02 patří také I. P. Pavlova, Anděl, Budějovická a Smíchovské nádraží.







Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.