Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na lince metra A můžou cestující zkušebně volat. Zatím signál vypadává

  19:40aktualizováno  19:40
Přestože přípravy na pokrytí signálem na lince metra A mezi stanicemi Bořislavka a Nádraží Veleslavín ještě neskončily, cestující projíždějící tunelem už si mohli vyzkoušet volání a surfování na internetu. Šlo sice jen o testovací provoz, ale do Vánoc by měl být signál spuštěn naplno.

Pokládání kabelů, díky kterým je možné v metru volat a používat LTE internet, trvalo operátorům zhruba čtyři měsíce | foto:  František Vlček, MAFRA

Poslední cestující nastoupí, zavřou se dveře a souprava metra se pomalu rozjede. Opouští stanici Bořislavka. Sotva vjede do tunelu, všechny mobilní telefony ztratí signál. Zhruba v polovině cesty mezi stanicemi se však stane neobvyklá věc. Signál opět naskočí.

„Všimli jsme si, že signál funguje mezi stanicemi Bořislavka a Nádraží Veleslavín,“ píše na facebookových stránkách dopravního podniku cestující Pavel Čihák.

O 16 let dříve

Vyzařovací kabely začali operátoři do tunelů metra vůbec poprvé instalovat už v roce 1999, a to mezi stanicemi I. P. Pavlova a Muzeum. Kromě tunelů byly signálem GSM pokryty vestibuly, nástupiště a spojovací chodby stanic I. P. Pavlova, Muzeum C, Muzeum A, Můstek B a Můstek A.

Kvůli vysokým nákladům se však nakonec signál ve zmíněných tunelech neuchytil.

Redaktor MF DNES se v úterý zmíněným úsekem metra projel, aby vyzkoušel, zda je možné si i za jízdy z metra skutečně zavolat. To se sice přímo v tunelu skutečně povedlo, hovor však po chvíli vypadl.

Operátoři, kteří pracují na zavedení mobilního signálu na nedávno zprovozněném úseku metra linky A z Dejvic do Motola, krotí nadšení některých cestujících. Práce na pokrytí zhruba šest kilometrů dlouhého úseku dosud neskončily.

Signál mezi stanicemi Bořislavka a Nádraží Veleslavín mobilní telefony pasažérů zachytily v rámci testování, které v tunelech aktuálně provádějí technici.

Podle informací MF DNES však mají operátoři téměř hotovo a zavolat si za jízdy bude možné už velmi brzy.

„Do konce týdne provedeme závěrečné měření kvality rádiové sítě v tunelech nových stanic metra A. Pokud tato měření dopadnou dobře, cestující pražského metra se dočkají spuštění pokrytí ještě před Vánocemi,“ říká za Sdružení operátorů Metro Patricie Šedivá ze společnosti T-Mobile.

Nejprve na zkoušku

Pokud vše půjde podle plánu, pasažéři si z metra zavolají, odešlou SMS či si na svém smartphonu díky LTE internetu zasurfují na webu začátkem příštího týdne.

„Signál bude na úseku mezi stanicemi Nemocnice Motol a Bořislavka spuštěn nejprve ve zkušebním provozu,“ vysvětluje náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Ten už v minulosti avizoval, že až na základě zmíněného zkušebního provozu město vyhodnotí, jak vysoké nájemné budou operátoři Praze platit. Náměstek odmítl, aby za signál platil magistrát.

Cestující rozdíl mezi zkušebním a ostrým provozem nepoznají. Telefon v tunelech metra budou mít možnost plně využívat nehledě na to, jakého mají operátora.

Poskytovatelé mobilní sítě budou následující půlrok vyhodnocovat, zda se jim vyplatí investice do dalších úseků metra. Jen zasíťování mezi stanicemi Bořislavka a Nemocnice Motol je totiž vyšlo zhruba na 35 milionů korun.

Pokrytí ve všech stanicích pražské podzemky by podle jejich odhadů stálo více než půl miliardy. Operátoři by navíc měli platit dopravnímu podniku za pronájem v tunelech. Na půlroční testování dostanou výjimku. Pokud se rozhodnou k rozšiřování signálu, na řadu přijde linka C mezi stanicemi Muzeum a Roztyly.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takto vypadal výstup z aplikace "Spojař" pro hasiče při zásahu u požáru kamionu...
K hořícímu kamionu s melouny jeli hasiči protisměrem, zrychlil je tablet

Cenné minuty ušetřili ve středu hasiči díky informacím v tabletu na cestě k hořícímu maďarskému kamionu s melouny na D1. Z displeje vyčetli, že mohou při...  celý článek

Nádražní budova koněspřežky z roku 1830. Lesní správa Lány budovu nechala...
Koněspřežka se „hadila“ z Prahy do křivoklátských lesů. Tam došly peníze

Staré nádražní budovy, v lesích ukryté mostky a náspy. Jen to zbylo z úzkorozchodné koněspřežní dráhy, která v 19. století vedla z Prahy do Lán a dál do...  celý článek

Elektrobus SOR EBN 11 jezdil na pravidelné lince pražské MHD.
Praha vyzkouší elektrobusy dobíjené z troleje, nejlépe je otestuje zima

Do Prahy se aspoň na čas vrátí v určité podobě trolejbusy. Dopravní podnik chce totiž v rámci testování elektrobusů vyzkoušet jejich dobíjení za jízdy přes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.