Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok a dost. Království železnic odstraní Ještěd, nevyjednalo si licenci

  7:30aktualizováno  7:30
Království železnic na pražském Smíchově na konci září odstraní ze své expozice model Ještědu. Důvodem je vypršení roční licenční smlouvy s dědici autorských práv architekta Hubáčka. Podle zástupců modelové železnice jsou podmínky dědiců dále neakceptovatelné. Ti tvrdí, že pod určitou částku jít nemohou.

„Do konce září mají návštěvníci Království železnic model Ještědu možnost vidět. Pak se vrátíme do stavu, kdy model vznikal - na jeho místě se znovu objeví staveniště,“ řekl iDNES.cz Matěj Horn, statutární ředitel Království železnic.

Vysílač Ještěd tak v pražském Království železnic mohli návštěvníci obdivovat sotva rok. Právě na tuto dobu byla dohodnuta smlouva o pronájmu autorských práv s dědici architekta Karla Hubáčka (1924-2011).

Návštěvnost expozic

  • 2014: 238 141 návštěvníků
  • 2013: 221 166
  • 2012: 182 274

Vstupné:

Dospělí: 260 Kč
Děti do 15 let: 160 Kč
Děti do 1 metru: 50 Kč
Senioři: 160

Zdroj: Království železnic

S umístěním Ještědu se přitom Království železnic potýkalo od loňského dubna, kdy byla otevřena část věnovaná Libereckému kraji.

Dědicové autorských práv totiž požadovali uhrazení licenčního poplatku. Než byly formality vyřízeny, zakrývala model několik týdnů krabice.

Království železnic přiznalo, že o licenci původně nepožádalo. Po upozornění uzavřelo s dědici licenční smlouvu. Hubáčkova rodina tehdy požadovala dvacet tisíc na rok, nakonec se obě strany dohodly na čtvrtině (o částce jsme loni psali zde).

Podle představitelů Království železnic letošní jednání o prodloužení smlouvy ztroskotala. „Jejich podmínky jsou pro nás neakceptovatelné,“ řekl Horn bez dalších podrobností.

Zástupci dědiců se ale brání. „Není povinností majitele autorských práv automaticky udělit nebo prodloužit licenci každému, kdo o to požádá. Království železnic po našem upozornění ... dostalo na podzim 2014 licenci na jeden rok za čtvrtinu obvyklé ceny s tím, že po roce bude smlouva prodloužena na obvyklou cenu,“ napsala iDNES.cz správkyně autorských práv po architektu Hubáčkovi Ivana Hubáčková.

Za korunu na rok? Vyloučeno

Podle Hubáčkové požadovalo Království železnic prodloužení licence za cenu jedné koruny za rok, případně za předchozí čtvrtinovou cenu. A to jen v případě, že na její zaplacení seženou sponzora. To dědicové práv odmítli.

Fotogalerie

„Vzhledem k tomu, že Království železnic není, jak nám původně jeho zástupce tvrdil, neziskovou organizací,..., ale naopak komerční akciovou společností, není požadavek na licenci za symbolickou jednu korunu na místě,“ dodala Hubáčková s odkazem na ceník vstupného a čísla návštěvnosti.

Dědicové práv zároveň stejně jako v loňském roce odmítli, aby v prostorách Království železnic byla realizována širší expozice Hubáčkovy práce. „Jeho práce byla a je prezentována na relevantnějších místech,“ upřesnila správkyně práv.

Podle Hubáčkové jednání nezkrachovala, strana dědiců byla ochotna i slevit. „Nebylo o čem jednat. V souladu s předchozí licenční smlouvou jsme nabídli prodloužení smlouvy o jeden až dva roky, nad rámec původní smlouvy pak za polovinu obvyklé ceny pro komerční organizace. Z Království železnic odpověděli, že cenu neakceptují, novou licenci neuzavřou a model odstraní. Rozhodnutí Království železnic jsme vzali na vědomí,“ uzavřela.

Ředitele Horna přístup dědiců práv k Ještědu mrzí. Podle něj ale celá výstava nestojí pouze na Ještědu.

„My tu máme řadu autorských staveb a většina těchto autorů umístění do expozice vnímala pozitivně. Brali to spíš jako poctu, vždyť z každého kraje tu je jen několik vybraných dominant. Ještěd je jediné téma, které tu řešíme. Jedna dominanta nám ale návštěvnost nedělá. Lidi sem budou chodit, ať tu Ještěd bude, nebo ne.“

Funkční kokpit tramvaje a do roka Pardubicko

I přes dílčí problémy se Království železnic snaží své expozice vylepšovat a rozšiřovat. Minulou sobotu zde představilo funkční model kokpitu populární tramvaje T3, která ještě na jaře jezdila pražskými ulicemi. Model ocení především děti.

„Tramvaj jezdila na linkách 18 a 21 a teprve před několika měsíci byla vyřazena z provozu jako nefunkční. Tramvaj jsme rozřezali a tady v Království železnic se to znovu celé dalo dohromady,“ řekl autor nápadu Petr Kolesa.

Na řídícím pultu jsou veškeré původní ovládací prvky pro ovládání světel, blinkrů, zvonění či dveří. „Pracujeme i na tachometru při spuštění pedálů,“ dodal Kolesa.Kromě toho chystá Království železnic rozšíření expozice o další kraj.

K Praze, Středočeskému, Ústeckému, Plzeňskému, Karlovarskému a Libereckému kraji by mělo přibližně za rok přibýt Hradecko a Pardubicko.

Postupu dědiců autora příliš nerozumí. „Objektivně ale mají právo to požadovat. Kdybych ta práva držel já, možná bych uvažoval jinak,“ připustil Horn.

Červená čísla zůstávají, uzavření železnice ale nehrozí

Království železnic na pražském Andělu je se svou plochou více než tisíc metrů čtverečních po hamburském Miniatur Wunderlandu druhou největší modelovou železnicí na světě.

Přesto loni připustilo ekonomické problémy. Hrozilo dokonce jeho uzavření. Jedním z opatření bylo zvýšení cen vstupenek. Po roce sice červená čísla v hospodaření zůstávají, hrozba ukončení činnosti ale už není na pořadu dne.

„Situace se stabilizovala. Provedli jsme některá opatření v oblasti úspor, za dva tři roky bychom mohli být v černých číslech,“ řekl optimisticky Horn.

Protože prakticky všechny platby společnost provádí v eurech, nelibě nese politiku České národní banky, která oslabuje korunu. „Na rozdíl od exportérů to vnímáme hodně negativně.“

Důležité je, že návštěvnost meziročně nepoklesla a to ani v horkých letních měsících. „Uzavřeli jsme také některá marketingová partnerství, jako například s Českými drahami. To nám pomáhá se posunout dopředu,“ popsal Horn.

Funkční kokpit tramvaje T3 je zatím poslední novinkou Království železnic:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.