Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modeláři postavili Pražský okruh. V Holešovicích na něm závodí

Petr Holeček Metro.cz
1. dubna 2016  8:44
V bývalé přízemní dílně v Tusarově ulici v Holešovicích dokončili modeláři novou závodní dráhu. V sobotu se na ní pojede první závod. Nazvali ji stejně jako dopravní stavbu, na kterou Česko dostane z Bruselu zhruba čtyři miliardy korun - Pražský okruh.
Autodráha Slot Car Racing Clubu v Tusarově ulici.
Další 4 fotografie v galerii
Autodráha Slot Car Racing Clubu v Tusarově ulici. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

„Náš okruh má jen třicet metrů a deset centimetrů k tomu. Oproti tomu kolem Prahy má ovšem osm jízdních pruhů,“ směje se šéf modelářského klubu SCRC-Praha 7 Libor Putz.

Fotogalerie

Klub fungující od roku 1968 spadá pod Dům dětí a mládeže Prahy 7 a loni se přestěhoval z rekonstruovaných prostor u vodárenské věže na Letné.

„Se slzou v oku jsme rozebrali naší starou dráhu. Kus si ale pověsíme na stěnu tady,“ říká s nostalgií.

Nová dráha je o deset metrů delší. „Skvělé je, že jde obcházet ze všech stran, to u staré nešlo. Také jsme pyšní na to, že má elektronické vyhodnocování výsledků,“ říká Putz.

Autodráha podle něj splňuje veškeré parametry pro pořádání oficiálních závodů dráhových automodelů pod záštitou Svazu modelářů České republiky.

Klubovna už čeká na významné akce. Od 16 hodin zde 19. dubna proběhne mistrovství Prahy žáků, v listopadu pak 48. ročník vytrvalostního šestihodinového závodu týmů, jež je nejstarším pohárovým závodem v Evropě.

Auto pro začátečníky vyjde do tisícovky, závoďák je dražší

Sestavit si vlastního závoďáka není levná záležitost, ale rozhodně není natolik finančně vyčerpávající, jako jiné druhy modelářství. V kategorii pro začátečníky G/12 jsou to stokoruny za jednotlivé díly.

Mladí modeláři si podvozek během půl roku vyrobí vlastní. K dokončení modelu pak musí koupit převod, pastorek, vodítko, osu, gumy, disky a karoserii. To vše obsahuje balíček za cenu kolem 450 korun. Dále je potřeba elektromotor za přibližně 350 korun.

Elektromotor pro slot cars je sestavený z různých dílů. Pro začátečníka je obtížné sestavit si ho vlastními silami. Tedy koupit si prázdný plášť, do něho vlepit magnety, vletovat správně ložisko, magnety vybrousit, zkompletovat čelo, vybrat kotvu či kotvy a nechat je rebalancovat, pak zabrousit uhlíky, osadit šunty a zaklapnout pérka s návleky. Proto se doporučuje koupě kompletního motoru.

Závodní „plechovka“ o třídu výš může spolknout už i tisíce korun. Motor může stát až dva tisíce, předepsaný podvozek přijde na 500 korun, odolná karoserie z lexanu stojí kolem stovky. Další stovky korun utratíte za další potřebné díly, třeba gumu na výrobu kol.

Klub stále přibírá nové členy

„Kdo teď v Česku v dráhové modelařině něco znamená, začínal u nás. Nebo s námi alespoň odjel hromadu závodů,“ říká Libor Putz.

Klub „dráhařů“ funguje na Praze 7 už od roku 1968. První členové se scházeli v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka (nynější Výstaviště), kde měli svou první autodráhu. V roce 1974 se přesunuli pod křídla Domu dětí a mládeže Prahy 7 na Letnou do budovy pod letenskou vodárnou.

Nyní sídlí v Holešovicích. Modelářský klub přitom stále přijímá nové členy, děti od 8 do 15 let. Ty se zde učí stavět funkční automodely, čímž získají manuální zručnost, kterou mohou uplatnit i v dalším životě.

Kroužek probíhá vždy v úterý od 16 do 18 hodin a naleznete jej v prostorách Domu dětí a mládeže Praha 7, Tusarova č. 49-51.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.