Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Prahu brázdí Včelka Mája, tramvaj brzy zamíří zpět do Německa

  11:51aktualizováno  11:51
Je žlutočerná a v Německu jí neřeknou jinak než Biene Maja - Včelka Mája. Řeč je o tramvaji, která se už měsíc prohání po pražských tramvajových tratích. Tramvaj zde totiž prošla generální opravou a už brzy se vrátí zpět do německého Strausbergu nedaleko Berlína.

„Příští stanice Heinrich Heine Strasse,“ ozývá se z hlášení ve voze. Co na tom, že tramvaj zrovna projíždí Hloubětínem.

V Praze totiž vůz, běžně jezdící ve Strausbergu u Berlína, v uplynulém třičtvrtě roce prošel generální opravou a v těchto dnech zde vrcholí testovací jízdy.

„Ve Strausbergu najezdila za posledních dvacet let 1,5 milionu kilometrů. Touhle generálkou jsme ji prodloužili život o stejnou dobu,“ řekl iDNES.cz vedoucí Opravny tramvají Dopravního podniku Praha Jaroslav Janda.

Tramvaj KT8 německé společnosti Strausberger Eisenbahn GmbH Strausberg

Tramvaj KT8 německé společnosti Strausberger Eisenbahn GmbH Strausberg

Tramvaj nese typové označení KT8 a je české výroby. Zatímco u nás se jí přezdívá „kachna“, v Německu jí pro žlutočerný nátěr neřekne nikdo jinak než „Včelka Mája“.

Na generálce strávila devět měsíců. Janda přiznává, že to nebyla vůbec snadná záležitost. Němci mají totiž mnohem tvrdší bezpečnostní normy. „Bylo těžké se srovnat s jejich požadavky na bezpečnost a nehořlavost. Celkem 80 procent materiálu jsme byli nuceni nahradit jiným,“ popsal.

Do vozu byly instalovány nové dveře s oboustrannou kontaktní lištou, větší informační displeje či nová klimatizace. Zajímavým bezpečnostním prvkem je pak tzv. „mrtvý muž“.

„Pokud je deset sekund řidič v nečinnosti, tak mu zvukové znamení ohlásí, že má pohnout pákou. Když to do tří sekund neudělá, tramvaj pomalu zastaví,“ vysvětlil Janda.

Tramvaj v těchto dnech dokončuje v Praze testovací jízdy. Najet musí přibližně 200 kilometrů. Kvůli tomu, že jsou její kola o sedm milimetrů širší, jezdí pouze na zrekonstruovaných tratích v Hloubětíně, Hostivaři či na Palmovce.

Do Německa se vrátí začátkem listopadu. Ve Strausbergu bude jezdit hlavně o víkendech. Celá modernizace vyšla na 30 milionů korun, což je zhruba polovina ceny nového vozu. Němci využívají ještě dva stejné vozy. Pražskému dopravci ale slíbili jejich odprodání. Tramvaje pak po modernizaci posílí provoz v české metropoli.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.