Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Tablety propojí sanitky a nemocnice. Specialista převezme pacienta hned

  • 5
Unikátní systém přenosu informací o pacientech chce kvůli snazší spolupráci s nemocnicemi instalovat do svých sanitek středočeská záchranka. Dále plánuje zmodernizovat za 80 milionů svůj vozový park, rozrůst by se mohl až o 28 nových záchranářských aut.

„Vezeme pětadvacetiletého muže s otevřenou frakturou stehenní kosti. Pozor, je alergický na penicilin,“ plynou data z tabletu v sanitce rovnou do počítače na urgentní příjem nemocnice. Jakmile dorazí do Kladna, čeká je tam ortoped, který se pustí do práce.

Tak by mohl už koncem léta vypadat scénář výjezdu posádky středočeské záchranné služby. A v čem je jiný? Právě v zajištění specialisty, který je hned připraven pomoci. Vše díky systému zvanému eHealth, který měla sanita na palubě.

Modernizace záchranky

Návrh modernizace záchranky zahrnuje pořízení 16 nových vozů za celkem 40 milionů korun, vybavení sanitek systémem eHealth za 7,5 milionu a moderními přístroji jako umělá plicní ventilace, ultrazvuk a podobně za 10,3 milionu korun.

Středočeská záchranka

  • 38 stanovišť
  • 60 velkých sanitek
  • 12 osobních vozů

Středočeská záchranka má denně k dispozici 47 posádek rychlé zdravotnické pomoci, 16 posádek rychlé lékařské pomoci a navíc 16 posádek rendez-vous. Její letošní rozpočet je zhruba 750 milionů korun. Před 2,5 lety nakoupila více než 40 nových vozů za 140 milionů.

„Jde o moderní systém, který pomocí bezdrátového přenosu pošle data ze sanitního vozu přímo na příjem jedné z našich nemocnic, kde na to budou vybaveni. Posádka bude pomocí tabletu rovnou kontaktovat příslušné oddělení,“ představuje ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Martin Houdek novinku, kterou chystají ve spolupráci s krajem.

„Systém eHealth umožňuje elektronický přenos informací o pacientech, které jsou propojeny jednou sítí. Tím se zrychlí a zlepší zdravotnická péče prakticky od začátku, kdy se k pacientovi jako první dostanou záchranáři,“ podotýká středočeská radní pro oblast zdravotnictví Jiřina Fialová (KSČM).

Jinde v Česku zatím podobnou službu nevyužívají, ve dvou regionech podle Houdka pouze využívají tablety pro zdravotnickou dokumentaci. Nijak ale mezi sebou nekomunikují.

Možná budou chybět podvozky

Projekt zahrnuje také nákup nových sanitek za 40 milionů. Kraj nyní obsluhuje šest desítek velkých vozů Volkswagen a dvanáct osobáků Škoda Roomster.

„Musíme mít stále nějaké v záloze, protože některé vozy jsou nabourané nebo mají nějakou poruchu a jsou právě v opravě,“ upozorňuje Martin Houdek a kvituje brzké navýšení jejich počtu.

S šestnácti sanitkami, které nyní plánují pořídit z evropských fondů, by se tak středočeský záchranný autopark rozšířil o 28 vozů.

Záměr vylepšení záchranky odsouhlasili ve formě předfinancování na svém posledním zasedání středočeští zastupitelé. Nakonec by však až pětaosmdesát procent z celkové částky 80 milionů korun měly uhradit peníze Evropské unie.

Vše však musí být hotové do konce listopadu, což by mohl být problém. Možných komplikací v dodávce sanitek si je vědom i Houdek. V praxi to funguje tak, že dodavatel koupí podvozek a na ten pak připevní nástavbu.

„Máme na výběr tři až čtyři firmy, které by to určitě zvládly v potřebném termínu. Jenže těch podvozků je na trhu málo, tam by mohlo dojít k zádrhelům,“ upozorňuje.

Pokud by se ukázalo, že je termín ohrožen, celou akci bude třeba zastavit.

„Těch šestnáct sanitek musí být nejen vybaveno novým zařízením, ale musí mít čísla a jezdit. Je to dost brzy, ale věřím, že to stihneme,“ říká Houdek.

Druhou podmínkou získání peněz z evropských fondů je, aby sanitky komunikovaly alespoň s jednou z krajských nemocnic.

„Postupně budeme chtít tímto systémem vybavit všechny nemocnice. Zatím není úplně jasné, která z nich bude první, ale jako ideální se jeví Kladno,“ říká šéf záchranářů s tím, že nemocnice mají vlastní server, takže je pouze třeba dodat jim potřebný software.

Firmu na jeho dodání budou ve výběrovém řízení hledat v nejbližších týdnech.

Ve vozech bude kromě zmíněných tabletů pro eHealth standardní vybavení. „Půjde ale o modernější přístroje, jako je ultrazvuk, defibrilátor nebo přístroj pro umělou plicní ventilaci,“ podotýká Fialová.