Autobus (ilustrační foto)

Autobus (ilustrační foto) | foto: DPP

Autobusy jsou kvůli modrým zónám přeplněné, řidiči přitom v Praze chybí

  • 393
Parkovací zóny nahnaly lidi dojíždějící za prací nebo studiem do Prahy do autobusů. Do některých spojů se ovšem všichni cestující nevejdou a situace se možná bude zhoršovat. Případné další autobusy totiž nemá kdo řídit.

Ranní cesta do hlavního města. Cestující ve stresu nastupují do příměstského autobusu a brzy se naplní jejich obavy - přes všechnu snahu se dovnitř všichni nevejdou. Řidič po chvíli zavírá dveře a skupinu nešťastníků nechává na zastávce. Do práce či do školy přijedou pozdě. Až dalším spojem.

I takový je dopad zavedení nových pražských parkovacích zón, které platí od přelomu léta a podzimu. Ač zatím není k přečtení žádná oficiální analýza, která by osvětlila, kolik aut z pražských ulic kvůli zónám zmizelo a zda se tak vůbec stalo, jsou místa, kde se tato skutečnost jen těžko popírá - zastávky příměstských autobusů, které jezdí přeplněné k prasknutí.

„Je vidět, že autobusy po spuštění nových zón skutečně jezdí mnohem více lidí, a budeme na to muset velmi rychle reagovat,“ potvrzuje náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Spojitost přeplněných autobusů s placeným parkováním je nasnadě zejména proto, že se s největšími problémy potýkají linky směřující do Prahy ze západu, severozápadu a severovýchodu. Tedy ze směrů, které navazují na Prahu 5, 6 a 8, kde začaly nové zóny platit před několika týdny.

„Navýšení počtu cestujících je opravdu kritické a autobusová doprava na něj není připravena. Je to velký dluh Středočeského kraje a logicky i Prahy, kde zavedli modré zóny, aniž by připravili odstavná parkoviště,“ říká Martin Kupka (ODS), starosta Líbeznic v Praze-východ a krajský zastupitel.

I Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid uznává, že jsou lokality, kde se cestující do autobusu jednoduše nevejdou.

„Na většině míst to není tak vážné, ale ani tam není cestování často žádný komfort. Nejenže si cestující nesednou, ale nezřídka stojí namačkáni na dveřích,“ vysvětluje.

Je podle něj navíc možné, že se bude situace i nadále zhoršovat. Jednak kvůli dalšímu rozšiřování zón a také kvůli tomu, že se v obcích kolem Prahy stále více staví a stěhují se tam noví obyvatelé.

Po jediné koleji jezdí plný vlak

Kromě autobusů jsou podobně přetížené i vlaky na železniční trati z Kladna do Prahy.

„To je obzvláště velký problém, protože tam již dnes prakticky neumíme vlakové spojení dále posílit,“ dodává Drápal. Na této jednokolejné trati se vlaky dnes jen těsně střídají a další spoje už zkrátka není kam vměstnat. Do trati se navíc dlouhodobě neinvestuje, stát počítá s výstavbou rychlodráhy na letiště a do Kladna. To je ale daleká budoucnost.

Jediným řešením se zdá být nákup rychlejších vlaků s větší kapacitou. Tím, že by úsek projely rychleji, by pomohly zkrátit intervaly. Ropid již o tom jedná s Českými drahami a Středočeským krajem.

Vlaky z Kladna však plní kromě zón i skutečnost, že společnost ČSAD Kladno od září poměrně razantně omezila autobusové spoje a část cestujících tak raději jezdí do Prahy po železnici.

Důvod? Je málo řidičů autobusů. Pro každý další spoj ve špičce musí dopravce najmout jednoho až dva řidiče a těch je na trhu práce zoufalý nedostatek.

„Řada dopravců jezdí už na krev a nemá zálohy. Problém často mají i v případě, že jim onemocní jediný řidič,“ dodává Drápal. A právě z tohoto důvodu nebude jednoduché posílit přetížené autobusové spoje z dalších směrů.

Chybí řidiči i peníze

„Řešení je v podstatě v nedohlednu. Ropid by sice mohl objednat další autobusy u dopravce, ale ten se potýká s nedostatkem řidičů, a navíc jsou na to potřeba další peníze,“ souhlasí Tomáš Hošek (Tradice-Budoucnost), místostarosta Velkých Přílep.

Velké Přílepy i další obce na trase do Prahy podle něj teď zvažují, že by na nové spoje přispěly. „Nejlepší by ale bylo obrátit se na vedení Prahy 6, aby zvýšené náklady na dopravu hradilo, když udělalo modré zóny,“ dodává.

Z financování má obavu i Milan Schweigstill (TOP 09), místostarosta Mělníka, podle kterého situaci komplikují i nedávné krajské volby.

„Pokud bychom se nyní rozhodli, že nějaký spoj přidáme, tak bychom ho museli kompletně zaplatit, protože s krajem to dohodnuté není a teď tam o tom ani není s kým jednat,“ říká. Přesto má město v plánu nejméně jeden nový ranní spoj objednat. Podobně jako jinde jsou i v Mělníce autobusy nejvíce přeplněné během ranní špičky.

Podle Dolínka je Praha společně se Středočeským krajem připravena na nové spoje přispět.

„Samozřejmě, že budeme muset něco doplácet, ale to nemůže vadit, protože tak zlepšíme komfort cestování a dále snížíme individuální automobilovou dopravu,“ říká. V současnosti se podle něj připravuje analýza, kde přesně a jak spoje posílit.

Jedním z řešení by mohlo být například nasazení kloubových autobusů, které by pobraly více cestujících bez nutnosti navýšit počet řidičů. I v tom by ale mohl být problém: platné smlouvy s dopravci končí v roce 2019 a poté budou zřejmě následovat nová výběrová řízení.

„Dopravci tak samozřejmě nechtějí investovat na poslední dva nebo tři roky peníze do nového kloubového autobusu, když nemají jistotu, že s ním potom budou moci podnikat,“ dodává Drápal.