V šesté a páté městské části a na Jarově měly být zóny zavedeny už loni na podzim, pak magistrát posunul termín na leden a následně na letošní jaro. Teď je ovšem zase vše jinak.
"Zavedení zón vidím reálné někdy na přelomu roku. Dřív to asi nebude," řekl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.
Kde chtějí parkovací zónyPraha 3 - chce zóny na Jarově, nový termín je na přelomu let 2013/2014. |
A důvod? "Zdržení nastalo na odboru informatiky, který má dát dohromady požadavky na parkovací automaty a připravit systémové řešení jednotného systému evidence," vysvětlil Nosek. Až pak se vyhlásí výběrové řízení na dodavatele.
Jenže tato zpráva nemile překvapila čekající radnice. "Považuji to za krajně nesolidní přístup magistrátu. Měli jsme dohodu, kdy se zóny zavedou. Situace v Praze 5 je neúnosná a zhoršuje se," reagoval tamní místostarosta Jiří Vejmelka.
Podobně se vyjadřuje i radnice šesté městské části. Ta je přitom na seznamu čekatelů už několik let - od roku 2008.
"Je to už několikátý termín. Doufáme, že to zase není jen další slib, který nebude splněn," řekl místostarosta Prahy 6 Jan Záruba.
Radnice už plánují společný "úder" na město i možné alternativní řešení.
Posunutý termín zavedení zón placeného stání v Praze 5, 6 a na Jarově znamená zpoždění i pro další čtvrtě. Tak třeba radnice Prahy 9 chtěla olemovat modrými čarami ulice ve Vysočanech, a to už v létě. Praha 8 je zase chce v Karlíně a dolní Libni a Praha 4 v okolí stanic metra, nejlépe už letos na podzim. Už teď je však jasné, že i tyto plány patrně padnou.
Radnice zvažují nová řešení problémů s parkováním
"Obáváme se zpoždění. Situace s parkováním během všedních dnů je v Karlíně a Libni natolik zoufalá, že si nedovedeme představit další rok bez zón," stěžuje si místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.
Radnice proto chtějí začít na magistrát tlačit. Některé z nich už ale podle informací MF DNES zároveň zvažují alternativní systém, jak zajistit parkovací místa svým obyvatelům.
Ten už dříve zřídila například vysočanská radnice. Zdejší lidé měli potíž najít místo k parkování, když se v O2 areně konaly sportovní a kulturní akce. A tak radnice povolila stání v ulicích jen se souhlasem úřadu. Svým obyvatelům s trvalým bydlištěm vydávala kartičky.
Souhlasíte se zavedením modrých zón do dalších městských částí?
Takový systém ovšem rozhodně není dokonalý. "U O2 areny jsme dostali povolení během akcí odtahovat auta. Tento systém jsme pak zavedli i u stadionu Sparty. Jenže tam odtahovat nemůžeme a hrozba pokuty řidiče tolik neodradí," uvedl radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček.
Přesto radnice chtějí nejprve vyjednávat s magistrátem. "Setkáme se se zástupci Prahy 5, 6 a 8. Schůzku jsem svolala z důvodu pomalého a nekoncepčního postupu města a doufám, že vedení Prahy společně vyzveme k urychlenému řešení zón placeného stání," řekla starostka Prahy 3 Vladislava Hujová.
Radnice Prahy 4 už odhaduje zřízení zón ve svých ulicích na přelom roku či v roce 2014. Zato Praha 9 věří, že modré zóny zavede ve slibovaném termínu. "Budu tlačit na magistrát, aby zóny ve Vysočanech byly už letos v létě," řekl Holeček.