Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Politici změnili názor na modré zóny. Prosazují celopražskou koncepci

  11:16aktualizováno  11:16
Pražští politici obrátili v rozhodování o parkování v hlavním městě. Loni sice odsouhlasili rozšíření modrých zón i přes kritiku odborníků, nyní prosazují celopražskou koncepci. Prý měli málo informací a někteří problému nevěnovali tolik pozornosti. Řešení ale pravděpodobně přijde až po volbách.

Problém modrých zón v Praze se ještě protáhne. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Modré zóny, tak jak je známe dnes, by měly fungovat úplně jinak. Nejužší centrum by mohlo být jednou zónou a širší centrum druhou. Řidič třeba z Prahy 6 by klidně mohl parkovat při návštěvě u babičky v Praze 7 a u příbuzných v Praze 4. Ale nesměl by nechat auto v historickém centru.

Zhruba taková je myšlenka magistrátu, jak by jednou mohly fungovat modré zóny. Nutno říci, že jsou to úvahy v počáteční fázi, protože magistrát poslední dva a půl roku celoměstskou koncepci do hloubky neprověřoval. Rozhodování o tom, kde budou ulice olemované modrými čarami, totiž nechával na městských částech.

První je chtěla zavést část Prahy 3, 5 a 6 a poté i Praha 4, 8 a 9. Dohromady už na přípravu daly téměř 13 milionů korun. Jenže magistrát obrátil.

Nečekaně se koalice dohodla, že parkování je nutné řešit pro celé město. Reálně to bude v ulicích znát až v roce 2015.

Politici však zatím nevysvětlili, proč k názorovému obratu došlo a proč až teď.

"Materiál k zavedení dalších zón nyní nebyl hlasovatelný. Na stole zůstaly otevřené otázky. Koalice se minulý týden přiklonila k potřebě celoměstsky systémového kroku," řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS) s tím, že se údajně nemohl k této věci dříve vyjádřit.

Parkovací zóny je třeba řešit koncepčně

Jeho náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS) podle svých slov nechtěl, aby se zastavilo zavádění připravovaných zón, ale přesto považuje řešení parkování pro celou Prahu za logické.

Už dříve to podle svých slov navrhoval na jednání s městskými částmi. Jenže radnicím se to nezamlouvalo. A tak od toho ustoupil.

"Dupnul jsem si u změn v MHD a ještě po půl roce jste mi všichni vyčítali, že jsem to málo projednal s městskými částmi. Dělat revoluci ve všem? Takový hrdina zase nejsem," reagoval Nosek.

"Rozšiřování zón nebylo zcela ideální, protože bylo necitlivé vůči sousedním čtvrtím, kam by se problém přelil. Původní systém, kdy rozhodovaly městské části, setrvačností dobíhal. A v hlavách vedení města dozrál názor, že to není ideální. Je to krok správným směrem, jen to načasování je špatné," poznamenal zastupitel Petr Hána (ODS).

"Vše je potřeba dělat koncepčně," podotkl náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).

Jako by však někteří pražští radní zapomněli, že to byli právě oni, kdo loni v červnu odsouhlasil rozšíření zón na Prahu 3, 5 a 6. Odborníci však poukazovali na to, že problémy s parkováním se nedají řešit jen po jednotlivých městských částech. Jak popisuje zastupitel Jan Vašíček, politici dosud neměli dost informací.

Řešení až po volbách

Je tedy otázka, jak o zónách mohli relevantně rozhodovat. "Neměli jsme informace, jako kolik vznikne míst, kolik je tam registrovaných aut, nezboří to dopravu. Odborníci deset let říkají, že to v pořádku není, odbor nám říká, že to v pořádku je. Až teď jsme dostali do rukou podklady od odboru, o které žádáme půl roku," vysvětlil zastupitel Jan Vašíček (TOP 09).

Původní plán rozšíření zón nakonec ztroskotal i proto, že se mělo vypsat asi šest soutěží například na automaty či na provozovatele. Někteří politici se ale obávali, že by se firmy mohly odvolávat a zavedení zón by se odsouvalo.

"Já jsem z toho měl pocit, že se to stejně nestihne do voleb. Pak nebylo co řešit, dohodli jsme se na nové koncepci pro celou Prahu," přišel s dalším zarážejícím vysvětlením názorového obratu aktér koaličního jednání, který si nepřál být jmenován.

"Řešíme desítky problémů, kde hasíme průšvihy minulých vedení města, tak jsme u parkování asi nešli úplně do hloubky," konstatoval zastupitel Jiří Vávra (TOP 09). Tristní situace s parkováním se tak zjevně vyřeší až po volbách.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.