Odtah auta z modré zóny

Odtah auta z modré zóny | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Praha zmodrá ještě víc. Parkovací zóny chtějí další radnice

  • 31
Zóny placeného stání chce příští rok zavést sedm pražských radnic, dalších šest o tom uvažuje. Magistrát už předem uvedl, že jim vyhoví. Podle odborníků to však není dobrá cesta. Vedení města by prý mělo vytvořit koncepci pro celou metropoli, ne jenom vytlačovat řidiče z placených čtvrtí do neplacených.

Lavina zavádění placených parkovacích zón problémy podle odborníka Petra Moose jen odsunuje, ale neřeší. Město podle něho nutně potřebuje analýzu, která ukáže, jaká je poptávka po parkovacích místech.

"Pak se vytvoří strategie. Město musí říci, kolik nových parkovacích míst vytvoří," míní Moos s tím, že pomocí koncepce město může rozložit zátěž parkování a ulevit čtvrtím, kde je to potřeba.

Podle náměstka pro dopravu Josefa Noska se s novými parkovišti P+R počítá, ale problém je nedostatek peněz. "Připravujeme využívání plochy u nádraží Smíchov, zvažujeme parkovací dům P+R na Opatově. Prověřujeme zvětšení kapacity stávajících P+R montovanými konstrukcemi, které by vytvořily druhé parkovací patro," říká.

Zatím jsou tedy hlavní strategií města parkovací zóny. Ty se budou i nadále rozšiřovat tam, kde je městské části chtějí, uvedl náměstek Josef Nosek:

Pražský radní pro dopravu Josef Nosek

Jak budete řešit parkování, když je větší poptávka než nabídka míst? Rozšířením modrých zón?
Jsou i lokální řešení, že v ulicích změníme stání z klasického na šikmé. Můžeme rozšiřovat, do jisté míry to jde, parkoviště P+R. Lze podpořit parkovací domy. Můžeme zavádět placené zóny. To jsou věci, které by měly běžet paralelně.

Má podle vás smysl, abychom rozšiřovali modré zóny? To bude modrá celá Praha...
Modré zóny už někde jsou a přirozeným vývojem se budou rozšiřovat samy od sebe. Jestliže bude zóna v Praze 6 a 7 a sousední městská část ji nemá, přijíždějící auta obsadí stání v ní.

Zóny placeného parkování v Praze

To je podle vás správné? Ten efekt laviny, který jen problém posouvá dál?
Kdyby to neměly v kompetenci městské části, tak by bylo možná systémovější zavést zóny najednou. Ale několik let to běží tak, že si městská část řekne, jestli chce, nebo nechce modrou zónu a kde. Město se snaží vyhovět.

Konečné slovo má magistrát, může říct: Už nebudeme rozšiřovat. Není to řešení. Říká to?
Neříká. Říká, jestliže zónu chcete a připravili jste se, my vám vyhovíme. A budeme v tom pokračovat. Minimálně do doby, než se uzavře městský okruh. Ale diskutujeme o změně podmínek parkovacích zón. Mně by se líbilo, kdyby jednou zónou bylo centrum. A druhou zbytek města, v nich by platila jednotná pravidla. Nebylo by to po městských částech. Není dobré, když máte parkovací kartu v Praze 6 a nemůžete zastavit v Praze 7.

O tom už hovoříte dlouho. Jsou nějaké závěry?
Diskuse běží, závěry ještě nejsou.

Říkal jste, že lze rozšířit kapacity parkovišť P+R. Budete na tom intenzivněji pracovat?
Postavíme třeba P+R na Veleslavíně či v Běchovicích.

Kolik parkovišť postavíte a kdy?
Záleží na penězích a jak rychle se připraví. Chceme rozšířit i P+R na Černém Mostě a Zličíně, ale městská část se brání, nechce ho tam.

Budete stavět mimo P+R i nové parkovací domy, parkoviště?
Bude nutné vrátit se k myšlence budování podzemních garáží na okraji centra, které by uvolnily ulice od parkujících aut.

Pražané říkají, platím tu daně a ještě budu platit za místo před domem. Co byste jim řekl?
Zvyšuje to pravděpodobnost, že tam auto zaparkují.

Ale nezaručuje jim ho...
Ne.

, ,