V mladoboleslavském leteckém muzeu uvidí návštěvníci přes 30 letadel včetně 11 plně funkčních replik. | foto: Vizualizace: ČTK

Středočeský kraj musí platit muzeum, které za své nechtěl. Hledá viníka

  • 4
Mladá Boleslav nedostane na stavbu muzea letectví žádné peníze z Evropské unie. Problém je, že budova už stojí a kraj ji nyní musí doplatit ze svého už tak napnutého rozpočtu. Podle hejtmana je to chyba a ten, kdo schválil projekt i bez přiklepnuté dotace, ponese odpovědnost.

Projekt v Evropě ojedinělého muzea letectví, které ponese jméno konstruktéra a letce Metoděje Vlacha, prý exhejtmana Davida Ratha (dříve ČSSD) nadchnul. Jeho následovník Josef Řihák z něj takovou radost nemá, a jak říká, kdyby nemusel, tak ho nezaplatí. Jenže musí.

Dotace z Regionálního operačního programu (ROP) měla pokrýt asi osmdesát procent z celkových nákladů 150 milionů korun. Když se však vedení kraje dozvědělo, že evropské peníze nakonec nezíská, bylo už z části hotovo. Reálně už kraj zaplatil čtyřicet milionů korun, dalších osmdesát zbývá.

"Váže nás smlouva, takže peníze musíme v oslabeném rozpočtu najít. Ale musíme si také spočítat, kolik nás bude ročně provoz muzea stát," říká hejtman Josef Řihák, který se ve středu pojede do Mladé Boleslavi na stavbu podívat.

Historické exponáty, které létají

Muzeum letectví je společný plán kraje a Nadačního fondu letadla Metoděje Vlacha. Kraj si od Aeroklubu Mladá Boleslav pronajal pozemek, na kterém začal stavět.

"Dohoda zněla, že kraj postaví budovu, my zajistíme historická letadla a vznikne krásný projekt, jaký nemají nikde v Evropě. Nejzajímavější na něm je to, že letadla normálně létají," říká Vladimír Handlík z nadačního fondu.

Nová budova, šestadvacet leteckých exponátů, mezi kterými nebude chybět Aero 45 nebo Sokol, letecký simulátor, na němž pocítíte let všemi smysly.

K deseti letadlům, která v Mladé Boleslavi mají, postupně sehnal další. Přislíbených má třicet letounů, repliky i originály, a počítal s tím, že v dubnu by se do Boleslavi převezly. A na jaře by muzeum spadající pod Muzeum Mladoboleslavska, jež zřizuje kraj, otevřelo.

"Dnes je hala kompletně hotová, i venkovní úpravy jsou dokončené. Kdybychom řekli, že zítra přivezeme letadla, tak to jde," říká Handlík.

Zpráva o tom, že kraj dotaci nedostane, ho překvapila. "Proč se to stalo, když to bylo předjednané, to je interní záležitost kraje," dodává. Podle Řiháka neměla být stavba bez dotace vůbec spuštěna, považuje to za pochybení někoho z krajského úřadu.

"Mohli jsme počkat, až dotace přijde, ale stavba byla spuštěna a za tři měsíce přišel dopis, že peníze nedorazí. Podle smlouvy se stavba dala zastavit a nikdo by nikomu nic neplatil, ale už běžela. Je to vina někoho z úřadu a ten člověk ponese odpovědnost," říká hejtman.

"Pokyn se stavbě vydal Rath"

Projekt muzea podporoval i mladoboleslavský zastupitel a bývalý náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD). Podle něj vydal pokyn ke stavbě exhejtman Rath.

"Loni v dubnu Rath spolu s Tomášem Novotným, ředitelem Úřadu Regionální rady (ta má rozdělování dotací z ROP na starosti - pozn. red.), poklepal na základní kámen a začalo se stavět. Asi měsíc po Rathově zatčení se zjistilo, že Úřad Regionální rady napsal nějaký dopis, že projekt nedostal příslušné body a nebude financován z ROP. Krajská rada tedy rozhodla, že když už se investovalo asi dvacet milionů, bude se ve stavbě pokračovat," popisuje Povšík.

Ten nechápe, v čem vidí současný hejtman tak velký problém. "Peníze, které měl kraj dostat, se nikam neztratily, zůstanou v ROP a kraj je může využít na jiné projekty v oblasti rozvoje cestovního ruchu," tvrdí Povšík.

"Řihák to může nechat vnitřně prošetřit, zjistit, zda někdo nepochybil, jestli měli úředníci z Ratha takový strach, že mu neuměli říct, že to nepůjde. Ale od začátku u toho ROP byl, je zvláštní, že ředitel klepe na základní kámen a za dva měsíce řekne, že na to nedá peníze," dodává Povšík.

Na dostavbu muzea kraj peníze dát musí, co s ním ale bude dál, to je zatím otevřené. "Je to postavené za naše peníze, ne z dotace, takže prostory můžeme využít všelijak," tvrdí Řihák. Podle Handlíka jde však o jednoúčelovou architektonicky unikátní stavbu.