Jedním z vytipovaných kruhových objezdů v Praze, jehož střed by mohl být osazen...

Jedním z vytipovaných kruhových objezdů v Praze, jehož střed by mohl být osazen reklamou, je ten na křižovatce ulic Dušní a Široká na Starém Městě | foto:  František Vlček, MAFRA

V kruhových objezdech v Praze by mohly být reklamy, experti jsou proti

  • 54
Na plochách uvnitř kruhových objezdů v Praze by se mohly objevit nové reklamy. Podle Technické správy komunikací zájem o jejich umístění projevily čtyři firmy na celkem patnácti místech. O povolení projektu bude rozhodovat rada hlavního města. Oslovení odborníci jsou ale proti.

Nosiči reklamních objektů nebo billboardů by se mohly v příštích měsících stát kruhové křižovatky v okrajových částech metropole, například na Chodově či v Letňanech, ale i přímo v samotném centru Prahy v Dušní ulici na Starém Městě.

Získat povolení k jejich provozu ale nebude jednoduché. Bude potřeba řady razítek, včetně souhlasu rady hlavního města.

"Můj názor je, že to není šťastné. Už tak si myslím, že reklamy máme přehršel. A je na místech, o nichž si myslím, že nejsou úplně v souladu se zásadami bezpečnosti silničního provozu," řekl iDNES.cz pražský radní pro dopravu Jiří Nouza.

Dodal, že důležitá budou stanoviska expertů na dopravu či policie.

"Bude to podrobeno debatě. Rada si nechá všechny věci popsat a případně si vyhradí právo na omezení konkrétního ztvárnění reklamy," předpokládá Nouza.

Reklamu uprostřed silnice kritizuje předseda pražské ODS Filip Humplík. "Jedná se o další pochybný druh reklamy a zároveň jde o velmi nebezpečný způsob propagace," řekl ČTK.

Reklama by podle něj mohla odvést pozornost řidiče od dění na silnici. "Tento nápad vzešel pravděpodobně z hlavy 'chytrých' podnikatelů a TSK ochotně tento nápad hodlá realizovat," dodal.

Záměr na pronájem prostoru uprostřed kruhových objezdů vypsala Technická správa komunikací (TSK) letos v únoru po konzultaci s magistrátním odborem evidence, správy a využití majetku.

"My jsme pouze správci toho prostoru a na jakýkoliv pronájem musíme vypsat takzvaný záměr," vysvětlila mluvčí TSK Barbora Lišková.

Zájem projevily čtyři firmy

Zájem o pronájem příslušného prostoru na umístění své 3D reklamy projevila nejprve jedna firma, po vypsání záměru se jejich počet zvýšil na čtyři. Protože se jedná o reklamy o velikosti 9 metrů čtverečních a větší, musí o nich rozhodnout právě rada hlavního města.

Podle TSK by se málo viditelný střed takové křižovatky stal výraznějším. Řidič by měl tak možnost včas reagovat a snížit svou příjezdovou rychlost. Mluvčí TSK uvedla, že jiná česká města zaplňují středové ostrůvky kruhových objezdů plastikami, zelení nebo kašnami.

Například v Trutnově je v prostorách několika těchto objezdů umístěna fontánka, při vjezdu do Třeboně pak ve formě 3D plastiky reklama na Rybářství Třeboň.

Klasickou reklamu ne, plastiky ano

Oslovení experti se ale k záměru stavějí skepticky. "Dávat doprostřed kruhových objezdů reklamy? To by byla poslední rána. Je to nepřípustné, rozptyluje to pozornost účastníků silničního provozu," řekl například šéf organizace BESIP Roman Budský.

Kruhové objezdy, které by mohly být osazeny reklamou

příklady

  • Dušní x Široká (Staré Město)
  • Kostelecká x Tupolevova (Letňany)
  • Opatovská x Metodějova (Chodov)
  • Pod Chodovem x Türkova (Chodov)

Zdroj: TSK

"Kruhový objezd je sice bezpečnější než klasická křižovatka. Ale je na něm svižný provoz. Tam si náramně musíte všímat, kdo se k vám blíží z levé strany. A pokud byste se na tři vteřiny začetl, můžete někoho přehlédnout," dodal Budský s tím, že vůbec nejhorší by bylo postavit do středu kruhového objezdu světelné či blikající reklamy.

Podobně hovoří i další. "Všechny billboardy řidiče rozptylují, ať jsou umístěny kdekoliv u silnice. Stavějí se na nevhodných místech a často zakrývají dopravní značky, což je špatně," dodal Jan Kořán z Autoškoly Praha.

Proti je i Štěpán Fiala z iniciativy Nechceme billboardy. "V Praze je situace tristní, reklamy je příliš a regulace nefunguje. Obecně jsme proti přidávání a povolování reklamy," řekl Fiala.

Proti je i Ústřední automotoklub (ÚAMK). "Trendem doby je rušení billboardů v okolí komunikace, proto jsme proti zavedení klasických billboardů na těchto problematických místech. Zde má řidič řešit nastalou situaci a hladký průjezd po kruhovém objezdu," říká Petr Vomáčka z ÚAMK.

Dodal, že pokud by tyto plochy byly osazeny "bezpečnostními" billboardy, které upozorňují na bezpečnost a plynulost provozu, navíc v bezpečné vzdálenosti od vozovky a s bezpečnostními prvky, postavil by se ÚAMK do opačné role a výstavbu těchto nosičů by podporoval.

Pokud by se však jednalo o reklamu ve smyslu plastiky či prezentace hlavního města, šéf BESIP by nebyl proti.

"Takováto prezentace nerozptyluje. Plastiky, rostliny - to je normálně v Evropě běžné. Kruhový objezd je tam víceméně vizitkou obce," řekl Budský. Podle něj se v tomto případě nejedná o reklamu, která připoutává oči řidiče. "Má spíš charakter uklidňujícího motivu, který lidi spíš uvede do příjemné atmosféry," dodal.

S takovouto prezentací pak nemá problém ani Fiala. "Pokud by takováto reklama měla charakter uměleckého díla, sochy, která propaguje město, pak ano. Ale obávám se, že pokud s tímhle nápadem přichází soukromý subjekt, bude to spíš vypadat jinak," řekl.