Výletní loď Král Jiří v Poděbradech.

Výletní loď Král Jiří v Poděbradech. | foto: CzechTourism

Na Labi vzniknou nové přístavy, budou tam kotvit výletní lodě

  • 0
Labe je v oblasti říční dopravy jen chudou sestrou Vltavy. To by se mělo změnit. Od Kolína až po Brandýs nad Labem vzniknou nové přístavy, které by měly pomoci v rozvoji turistiky. Několik středočeských měst se už zavázalo, že k tomu vytvoří podmínky.

Ředitelství vodních cest totiž oslovilo obce a města s tím, že z peněz přislíbených ze státního rozpočtu vybuduje veřejná přístaviště. V nich by mohly kotvit turistické a výletní lodě.

"Jsme připraveni na svých územích přístaviště vybudovat. Nymburk připraví memorandum o vzájemné spolupráci samospráv a Ředitelství vodních cest," uvedl starosta Nymburka Miloš Petera.

Kde jezdí výletní lodě

Poděbrady
Loď Král Jiří jezdí třikrát týdně, od května každý den. Dělá výlety k soutoku Labe s Cidlinou, k Nymburku i Kolína. 

Kolín
Loď Kolinela jezdí od června po proudu Labe do Klavar nebo až do Poděbrad. 

Loď Porta Bohemica
Jezdí na dolním toku Labe z Litoměřic do Ústí nad Labem.

Vltava
Pražské lodě nabízejí řadu linek na Vltavě. Některé jezdí i na dlouhé výlety mimo město. Od května bude Pražská paroplavební společnost jezdit na Slapy, během letních prázdnin do Mělníka.

Přístaviště by měla vzniknout kromě Nymburka také v Kolíně, Poděbradech, Lysé nad Labem, Čelákovicích, Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi a ve Velkém Oseku.

Úkolem měst bude prodloužit cesty k přístavům, pomoci přístaviště postavit tak, aby byla co nejblíže centrům. Do podzimu chce Ředitelství vodních cest vhodná místa pro přístaviště najít, stavby projektovat a příští rok stavět.

Výletních lodních linek zatím ubývá

Z hlediska turistické lodní dopravy na Labi je to zpráva pozitivní. Výletním lodím v této oblasti se totiž úplně nedaří: týká se to třeba lodní linky kolem Nymburka, která nemá pro letošní léto dosud provozovatele. A do Mělníka a Brandýsa už nebude připlouvat výletní loď Porta Bohemica, která vozí turisty na dolním toku Labe.

"Bohužel se na tento druh dopravy nepodařilo sehnat dotace, takže do Mělníka jezdit nebude. Jezdíme ale na nejkrásnějším úseku dolního Labe z Litoměřic do Ústí nad Labem. Vodu otevíráme 1. dubna," řekl provozovatel lodi Porta Bohemica Karel Svoboda.

Nymburk zatím nenašel loď, která by vozila turisty a cyklisty z města podél tamních cyklostezek, pro tento účel vznikl v Nymburce nový nástupní můstek. Loni tato výletní linka s lodí Kolinea z Kolína fungovala nepravidelně. Radnice hledá nového provozovatele, což ale není snadné, neboť lodí na Labi je jen pár.

Na Labi přibudou přístavy.

Poděbradští provozovatelé lodi Král Jiří nabídku na pravidelnou linku do Nymburka odmítli. Nevyplatí se. "Není to pro nás moc zajímavé. Nejsme nikým dotovaní, musíme jezdit tam, kde jsou turisté. To jsou Poděbrady. A kdybychom jezdili do Nymburka, plavba bude trvat hodinu tam a hodinu zpátky. Na rodiny s dětmi je takový výlet moc dlouhý," řekl provozovatel lodi Zdeněk Havlas.

Hlavními zákazníky prý bývají rodiny, které přijedou na výlet autem, a k tomu se chtějí také vrátit. Proto je vůbec těžké provozovat linku na místo okružní plavby. Tu je podle něj možné provozovat jen s dotacemi měst.

"Když to města nepodpoří, musí rejdaři přemýšlet, jak vydělat a zaplatit za neuvěřitelně vysoké náklady na provoz lodi," řekl Havlas.