Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Signál v tunelu metra? Nejdřív na nové trase A, časem možná všude

  20:10aktualizováno  20:10
Posílat esemesky, surfovat na internetu nebo telefonovat bude snad jednou možné i v tunelech pražského metra. Z posledního jednání mezi Dopravním podnikem a operátory vyplynulo, že by signál mohl pokrýt už nové prodloužení trasy A do Motola. Později by se rozšířil i na další linky.
V některých zemích je telefonování v metru běžné, v Česku zatím v tunelech signál chybí.

V některých zemích je telefonování v metru běžné, v Česku zatím v tunelech signál chybí. | foto: AP

Přestože se Praha počítá mezi vyspělé metropole, patří v tomto ohledu mezi méně vyvinutá města. "Vždyť v Bruselu, Paříži, Barceloně či Berlíně už signál v tunelech metra lidé chytají," zdůrazňuje student práv Michal Staněk, který je autorem iniciativy Za signál v metru. Také náměstek pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09) si myslí, že už to měla Praha zajistit dávno.

Dopravní podnik začal situaci řešit až v posledních měsících, a to ještě na popud operátorů a Pražanů. Nyní slíbil, že signál bude na novém úseku trasy metra A.

Jaké jsou technologie

Internetové připojení LTE, 2G, 3G 

Tyto typy internetového připojení lze v tunelech šířit prostřednictvím kabelů, které se uloží vedle ostatních sítí. 

Wi-Fi 

Tyto vysílače by musel nechat Dopravní podnik nainstalovat do vagonů metra, aby dokázaly přenést signál k zákazníkům.

"Půjde o pilotní projekt, a pokud se setká s úspěchem, zvážíme rozšíření signálu i na všechny ostatní úseky metra," uvedl mluvčí DP Jiří Štábl. Podle mluvčí Asociace provozovatelů mobilních sítí Michaely Renčínové nyní vyjednávají především o zavedení signálu a internetu do tunelu na lince C mezi stanicemi Florenc a Kačerov.

A kdo to zaplatí? Operátoři podle informací MF DNES navrhovali, že uhradí investici do potřebných technologií, jako je připojení na vysokorychlostní síť internetu LTE.

Přesto město uvažuje ještě o variantě, že zaplatí náklady samo. "Preferuji možnost, kdy technologie zaplatí Praha nebo Dopravní podnik a pak je operátorům pronajme," říká Nouza.

Podle odhadů asociace by pokrytí metra signálem a internetem mezi všemi 56 stanicemi stálo zhruba půl miliardy korun. Modernizace jedné fungující stanice stojí kolem deseti milionů.

"Technické řešení nepředstavuje pro zajištění pokrytí metra mobilním signálem principiální překážku," upozornil Zbyněk Pardubský z firmy Huawei Technologies. A práce by neměly zabrat více než několik týdnů.

Podle studenta Staňka má přitom právě nyní dopravce výjimečnou příležitost ušetřit. "Vybavení technologiemi v jedné z právě budovaných stanic a tunelů na lince A by totiž stálo zhruba tři až pět milionů. A kdyby se tam signál zaváděl až po dokončení, přijde to na dvojnásobek ceny," vysvětlil. 

Student byl z hluchého telefonu už tak rozčarovaný, že se rozhodl najít chybu a přimět Dopravní podnik, aby s tím něco udělal. Studoval podmínky, hledal informace o technologiích, scházel se s lidmi z byznysu. Nakonec založil facebookovou stránku Za signál, která za dva dny nasbírala skoro šestnáct set fanoušků.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.